کسب و کارهای مختلف و سازمان‌های کوچک و بزرگ، با هدف حملات سایبری قرار گرفتن به ویژه در یک دهه‌ی اخیر متحمل خسارت‌های زیادی شده اند. به همین دلیل مدیران امنیتی ملزم به تهیه‌‌ی بهترین راهکارها بوده و باید از ویژگی‌های آنتی ویروس خوب برای خرید آن آگاه باشند. خرید آنتی ویروس برای یک کسب و کار، بهترین و درست‌ترین راهکار امنیتی است، چرا که استفاده از آنتی ویروس کرک شده یا آنتی ویروس بدون ویژگی‌های قدرتمند مورد نیاز یک enterprise، و به عبارتی دیگر، استفاده از لایسنس‌های ضعیف و ناکارآمد، می‌تواند منجر به بروز آسیب‌ به زیرساخت‌های مالی و امنیتی و اطلاعاتی یک سازمان شود.

برای خرید آنتی ویروس به چه نکاتی باید توجه کرد؟

آنتی ویروس خوب برای یک سازمان ویژگی‌ها و مولفه‌های زیادی را شامل می‌شود که به واسطه‌ی آن‌ها می‌توان امنیت حداکثری را برای سازمان فراهم کرد. در ادامه برای خرید آنتی ویروس به بررسی ویژگی‌های مورد نیاز می‌پردازیم:

قیمت

مولفه‌ی مهم برای بسیاری از مدیران، قیمت یک آنتی ویروس است. مسلما با پرداخت قیمت‌های بیشتر، سیستم‌ها و شبکه از امکانات بیشتری برخوردار خواهند بود، چرا که هزینه‌ی آن پرداخت شده، و تیم‌های امنیتی می‌توانند اطمینان بیشتری به خدمات خریدای شده داشته باشند. برخی با تهیه‌ی محصولات ارزان و یا کرک شده، امنیت کسب و کار را مورد ریسک قرار می‌دهند. کارشناسان به شدت با این مساله مخالف بوده و معتقدند اگر مدیران قصد توسعه‌ی فعالیت‌های خود را به صورت ایمن دارند، باید هزینه‌ی آن را نیز پرداخت کنند. گفته‌ای قدیمی وجود دارد که می‌گوید هر چقدر که گول گرداخت شود، امکانات به خانه می‌آید. 

امکانات لازم برای خرید آنتی ویروس

برای خرید آنتی ویروس، باید امکانات آن را در نظر گرفت. بهره گیری از تکنولوژی جدید در ساخت آنتی ویروس، بازار رقابتی را به شدت تنگاتنگ کرده و هر شرکتی تلاش دارد تا امکانات بیشتر و بهتری ارائه دهد. به طور حتم محصولی که امکانات بهتر و بیشتری دارد برنده‌ی این رقابت است. برخی از امکاناتی که در یک سازمان ضروری به نظر می‌رسند و برای تامین امنیت مورد نیاز تیم‌های امنیتی هستند، عبارتند از:

Endpoint Protection

نقاط پایانی شبکه همواره هدف حمله‌های سایبری قرار می‌گیرند، و نیازمند محافظت حداکثری هستند. برای خرید آنتی ویروس، بهتر است گزینه‌ای را انتخاب کرد که از ویژگی Endpoint Protection بهره‌مند باشد. یکی از محصولاتی که این ویژگی را به خوبی پشتیبانی می‌کند، ESET Endpoint Protection است که با بررسی نقاط ورود و خروج Data ، مانع نشت اطلاعات و ورود بدافزار شده و امنیت را در سطح قابل قبولی فراهم می‌کند. Endpoint ، به هر دستگاه، سیستم، موبایل، تبلت و یا حافظه‌ای گفته می‌شود که به شبکه متصل بوده و اطلاعات از طریق آن به شبکه وارد یا از آن خارج می‌شود.

Sandbox

برای آزمایش نرم افزارهای جدیدی که روی سیستم‌ها نصب می‌شوند، وجود Sandbox لازم است، تا در محیط ایزوله نرم افزار را تست کرده و با بررسی الگوی رفتاری و عکلکرد آن، مانع انتشار ویروس یا بدافزار در شبکه شود. وجود سندباکس امکان تست امن تمامی برنامه‌ها را به کاربر می‌دهد و به دلیل تازه و موفق بودن آن، هر محصولی که دارای سندباکس باشد، از محصولات دیگر پیشتر است. به خصوص استفاده از سندباکس ابری در محصول می‌تواند یک ویژگی بسیار مثبت به حساب بیاید.

Detection & Response

 از آن جایی که حمله‌های جدید سایبری همه روزه در حال توسعه و وقوع هستند، بهترین راه برای جلوگیری از آلوده شدن سیستم های یک سازمان، این است که آنتی ویروس خریداری شده از ویژگی Detection & Response برخوردار باشد تا بتواند تهدیدها را پیش از وقوع شناسایی کرده و پاسخ مناسب را برای جلوگیری از بروز حوادث امنیتی ارائه دهد. نرم افزار Kaspersky  و ESETهر دو از این ویژگی برخوردار بوده و می‌توانند توسط مدیران به کار گرفته شوند. همچنین وجود تکنولوژی Managed Detection & Response و نیز Extended Detection and response که فرم‌های گیشرفته‌تری از تشخیص و بازدارندگی هستند، در به روز ترین محصولات آنتی ویروس به کار رفته و جزو نقاط قوت آن به شمار می‌آیند.

DLP

برای اجرای عملکرد DLP نرم افزارهای مرتبط زیادی موجود است، اما برخی از نرم افزارهای آنتی ویروس نیز شامل این ویژگی می‌شوند. با استفاده از تکنولوژی Data Loss Prevention می توان جلوی نشت اطلاعات را گرفته و امنیت سازمان را ارتقا بخشید. با بهره گیری از این تکنولوژی تمامی Endpoint ها مورد محافظت قرار گرفته و افرادی که به این نقاط دسترسی دارند نیز مورد نظارت قرار می‌گیرند تا امکان وجود رخنه‌های امنیتی به حداقل برسد.

Real Time Scanning

با اسکن Real-Time می‌توان در هر زمان سیستم‌ها را مورد اسکن قرار داده تا از وجود ویروس ها، بدافزارها یا تهدیدهای احتمالی با خبر شد. به طور پیش فرض هر آنتی ویروسی از این ویژگی برخوردار می‌باشد اما استفاده از آن به صورت پیشرفته و سریع با پاسخگویی به موقع، مسلما گزینه‌ی بهتری برای متقاضی خرید آنتی ویروس است. همچنین بسیاری از آنتی ویروس های خوب و معتبر با داشتن امکان scheduled scanning به کاربر اجازه می‌دهند تا به دلخواه و در زمان های مشخص شده نسبت به اسکن سیستم اقدام کند.

عدم کاهش سرعت CPU

برای خرید آنتی ویروس سازمانی ، باید گزینه‌ای را در نظر داشت که باعث کم شدن سرعت CPUو ضعیف شدن عملکرد سیستم به طور کلی نشود. برخی از آنتی ویروس‌ها باعث می‌شوند که سرعت سیستم‌ها پایین آمده و در اجرای سایر برنامه‌ها اخلال ایجاد شود. کاهش سرعت cpu و اشغل منابع سیستم و شبکه می‌تواند یک باگ اساسی برای کاربران به حساب بیاید. موفق‌ترین نرم افزارهای آنتی ویروس قادرند تا با حداقل کاهش سرعت به فعالیت پس زمینه‌ای بپردازند. ESET و Kaspersky جزو محصولاتی هستند که مدعی عدم کاهش سرعت پردازش سیستم هستند.

لایسنس معتبر

برای خرید آنتی ویروس، باید به لایسنس آن توجه کرد. طبق قرارداد مرتبط و نوع امکانات ارائه شده، هر آنتی ویروس چندین نوع لایسنس ارائه می‌دهد. اعتبار این لایسنس باید مورد تایید بوده و کلیه‌ی ویژگی‌های مورد نظر کلاینت را پوشش دهد. همچنین باید لایسنس را حتما از خود شرکت، Partner یا عاملیت مجاز فروش تهیه کرد تا تقلبی یا دزدی نبوده و خدمات مورد نظر را ارائه کند. لایسنس در حقیقت به کاربر اجازه می‌دهد به طور قانونی از ویژگی‌های ارائه شده توسط آنتی ویروس در مدت زمان معین برای تعداد دستگاه‌های معین استفاده کند.

پشتیبانی

استفاده از یک نرم افزار با قابلیت های پیشرفته، نصب و راه اندازی و مدیریت آن می تواند همراه با چالش هایی باشد که حل آن در تخصص تیم های امنیتی یک شرکت یا کسب و کار نباشد. برای همین لازم است که در خرید آنتی ویروس، محصولی را انتخاب کرد که تیم پشتیبانی قوی داشته و در هر زمان با بروز هر مشکلی، تا زمان رفع مشکل، کلاینت از خدمات آن ها برخوردار شود. نرم افزارهای معتبر و قوی معمولا از پشتیبانی 24 ساعته در هفت روز هفته برخوردارند و کارشناسان چه به صورت تلفنی و چه از طریق ایمیل یا پلتفرم‌های پیامرسان آماده‌ی ارائه‌ی پشتیبانی از کاربران هستند.

خرید آنتی ویروس، لازمه‌ی امنیتی

هر چه کسب و کار شما بزرگتر باشد، بالا نگه داشتن سطح امنیت آن سخت‌تر خواهد شد. بهترین راه برای حفظ آن در مقابل حمله‌های سایبری، خرید آنتی ویروس قوی با امکانات کافی و مناسب است، تا بتواند با تشخیص و پاسخگویی، اسکن و پشتیبانی مناسب، سازمان را به سطح امنیتی مناسب رسانده و نگرانی‌های تیم‌های امنیتی را بر طرف کند. استفاده از تکنولوژی‌های روز امنیتی نیز از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک محصول آنتی ویروس را برای خرید تبدیل به گزینه‌ای مناسب می‌کند. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا