مقدمه

ارتباط و اتصال پر سرعت بین بيش از دو کامپیوتر (یا دستگاه دیگر) در فضاي محدود يك سازمان (مدرسه، آزمایشگاه، دانشگاه یا ساختمان‌های اداری و …) از طريق كابل شبكه و پروتكل بين دستگاه‌ها و با مديريت نرم‌افزاري موسوم به سيستم عامل شبكه را، شبكه محلي می‌گويند. در یک شبکه LAN واحد (Single LAN)، ایستگاه‌های کاری و سرورها ممکن است از طریق کابل اترنت (Ethernet) یا از طریق اکسس پوینت یا نقطه دسترسی بی سیم (Wireless Access Point یا WAP) به یکدیگر متصل شوند. دو نوع متداول ساختار شبکه عبارتند از: شبکۀ محلی (Local Area Network یا LAN)  و شبکۀ گسترده (Wide Area Network یا WAN).

شبکه گسترده (WAN) یک شبکه کامپیوتری است که ناحیه جغرافیایی نسبتا وسیعی را پوشش می‌دهد (یک کشور به کشوری دیگر یا از یک قاره به قاره‌ای دیگر). این شبکه‌ها معمولا از امکانات انتقال خدمات‌دهندگان عمومی مانند شرکت‌های مخابرات استفاده می‌کنند. تفاوت شبکۀ گسترده (WAN) و شبکه محلی (LAN) در مقیاس و اندازه ناحیه پوشش‌دهی است همچنین با اتصالات کم سرعت متصل می‌شوند.

شبکه‌های گسترده (WAN) معمولاً برای اتصال چندین شبکه محلی (LAN) استفاده می‌شوند. اینترنت به خودی خود بزرگترین شبکه WAN است که میلیاردها دستگاه را به یکدیگر متصل می‌کند. شبکه‌های گسترده (WAN) بزرگتر از آن هستند که توسط یک مدیر کنترل شوند، بنابراین مالک جمعی دارند.

نحوه اتصال شبکه‌های LAN و WAN به یکدیگر

شبکه های محلی دارای یک روتر/فایروال در هر مرکز (دستگاه) هستند که به یک رساننده خدمات اینترنتی (ISP) متصل است، ISP یک آدرس IP به مودم اختصاص می‌دهد. شبکه‌های LAN با استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) به یکدیگر متصل می‌شوند. اتصال VPN ترافیک داده را به صورت آنلاین پنهان کرده و از دسترسی خارجی محافظت می‌کند. یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) دو کامپیوتر را به صورت امن و خصوصی بر روی اینترنت به هم متصل می‌کند، اگرچه روی یک شبکه عمومی باشند. دستگاه‌های متصل به شبکه در داخل LAN می توانند بدون مجوز اتصال به اینترنت به یکدیگرمتصل شوند. در واقع این روترها هستند که اتصال اینترنت را بین چند دستگاه برقرار می‌کنند  حتی اگر اتصال به اینترنت هم در دسترس نباشد، با این حال می‌توان از یک روتر استفاده کرده و با کامپیوتر‌ها و تلفن‌های همراه یک شبکه‌ی محلی ایجاد نمود. با این کار انتقال داده‌های در داخل شبکه و اشتراک‌گذاری محتوایی نظیر چاپگر، اسکنر یا حتی کنسول‌های گیمینگ نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

مزایای طراحی و پیاده سازی LAN/WAN با دژپاد

طراحی پیشرفته

در دژپاد، هیچ پروژه‌ای خیلی بزرگ یا خیلی کوچک نیست. تیم متخصص ما در دژپاد آمادگی دارد از مشاوره تا طراحی و پیاده سازی ساختارهای LAN/WAN همراه شما باشد. ابتدا در کنار شما خواهیم بود تا با نوع کسب‎‌وکار، محیط فناوری اطلاعات و چشم‌انداز و آینده سازمان شما آشنا شویم، سپس شبکه‌های کارآمدی را حول اهداف کسب‌وکار و نیاز شما طراحی می‌کنیم.

یکپارچه‌سازی و پیاده سازی

محیط‌های شبکه که توسط تیم ما طراحی می‌شود، طیف وسیعی از راه‌حل‌های فناوری اطلاعات (IT solutions) در پلتفرم‌های مختلف پوشش می‌دهد. علاوه براین تیم ما در راه‌اندازی شبکه در دفاتر واقع در یک مکان (single-location offices) و همچنین دفاتر در مکان‌های مختلف (multiple offices) نیز تخصص دارد. در نتیجه تحت هر شرایطی و با هر مقیاسی، می‌توانیم شبکه‌ای با توجه به نیاز کسب‌وکار شما طراحی و پیاده‌سازی کنیم.

پشتیبانی پس از اجرا

تیم کارشناسان ما در دژپاد پس از راه اندازی شبکه را عیب‌یابی کرده و در صورت بروز هر مشکلی آن را رفع می‌کنند در نتیجه شما می‌توانید از تخصص و دانش ما از ابتدای کار و در تمام مراحل استفاده کرده و با خیال راحت به توسعه کسب‌وکار خود بپردازید.

در صورتی که به دنبال خدمات حرفه‌ای طراحی و پیاده سازی شبکه LAN/WAN هستید، دژپاد اینجاست تا به شما کمک کند. ما در کنار شما هستیم تا اهداف کسب و کار شما را درک کرده و شبکه را برای با توجه به نیازهای شما سفارشی کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا