مقدمه

مراکز داده منابعی ارزشمند و حیاتی برای یک کسب‌وکار به حساب می‌آید که هم کارمندان سازمان و هم مشتریان به آن وابسته هستند. از وظایف مدیران مراکز داده، مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM)، نگهداری و مدیریت چرخه حیات تجهیزات است  تا اطمینان حاصل شود که سیستم‌های حیاتی همواره در دسترس هستند.

استراتژی‌های موثر برای نگهداری و نظارت مرکز داده، آن را در مقابل اختلالات (مانند قطع برق) برنامه‌ریزی نشده محافظت کرده و هزینه‌های مربوط به تعمیرات و خرابی را کاهش می‌دهد.

نکات زیر مبنای یک استراتژی نگهداری موثر است:

اینفوگرافیک انواع مراکز داده

بازرسی چشمی (visual inspection)

بازرسی مداوم بخش مهمی از فرآیند نگهداری مرکز داده است و شامل بررسی پارامترهای عملیاتی، عملکرد ژنراتور، دمای هوا و آب، رطوبت و … است.

تمیز کاری

تمیز نگه داشتن مرکز داده، سیستم‌ها را در برابر تهدیدات رایج محیطی محافظت می‌کند. به عنوان مثال، انباشته شدن گرد و غبار و زباله در مرکز داده مانع خنک‌سازی صحیح شده و منجر به خرابی تجهیزات و افزایش مخارج شود. تمیزکاری مراکز داده می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پاک کردن گرد و غبار
  • تمیز کردن قفسه رک و کشوها
  • تعویض فیلترها
  • جاروب کردن کف کاذب (raised floor) اتاق سرور

آزمودن عملکرد

بررسی و آزمایش قطعات و سیستم‌های حیاتی طبق یک برنامه منظم بسیار اهمیت دارد تا اطمینان حاصل شود که عملکرد نظارت مرکز داده (دیتا سنتر) طبق مشخصات مورد نظر انجام می‌شود. به عنوان مثال، تست باتری UPS برای جلوگیری از خرابی سیستم بسیار مهم است.

گزارش‌گیری‌ و نظارت مرکز داده به صورت مستمر

بررسی، ارزیابی، گزارش‌گیری و تحلیل‌های دیگر به شناسایی روند کار مرکز داده (دیتا سنتر) و همچنین شناسایی تغییراتی در زیرساخت که ممکن است نشان‌دهنده مشکلاتی که نیاز به تعمیر یا جایگزینی تجهیزات دارد، کمک می‌کند.

تعمیرات

تعمیر و نگهداری اصلاحی شامل تعمیراتی مانند سفت کردن مهره‌ها و پیچ‌ها یا تعویض بلبرینگ‌ها و موتورها است. این تعمیرات اصلاحی بخش مهمی از پروسه نگهداری مرکز داده (دیتا سنتر) را تشکیل می‌دهند و برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم لازم است.

منظور از نگهداری و نظارت مرکز داده (دیتا سنتر) چیست؟

مرکز داده بخشی از زیرساخت فناوری اطلاعات یک سازمان است که در آن داده‌ها و برنامه‌های کاربردی حیاتی ذخیره می‌شود. برای اطمینان از عملکرد حداکثری آن، بررسی‌های منظم و نگهداری مرکز داده ضروری است.

نگهداری از مرکز داده (دیتا سنتر) به معنای حفاظت و نگهداری از تمام اجزا و محیط دیتاسنتر است. در نتیجه می‌توانید مطمئن شوید که کل سیستم در بهترین حالت خود و بالاترین راندمان کار می‌کند.

چک لیست امور مربوط به نگهداری مرکز داده (دیتا سنتر)

  • سرویس سالانه یوپی‌اس (UPS)
  • انجام آزمایشات امپدانس بر روی باتری
  • بررسی سالانه ژنراتور برق
  • سرویس و نگهداری دوره‌ای سیستم اعلام و اطفا حریق (حداقل دو بار در سال)
  • سرویس دوره‌ای سیستم تهویه مطبوع (حداقل 4 بار در سال)
  • تعمیر و نگهداری چیلرها
  • تقویت سیستم کولینگ DownFlow
  • بررسی اتصال رک‌های دیواری

نگهداری و نظارت مرکز داده (دیتا سنتر) برای سازمان‌هایی که عملکر آنها به مرکز داده (دیتا سنتر) وابسته است، بسیار حیاتی است. زمانی که یک مرکز داده (دیتا سنتر) به خوبی نگهداری نشود، عملکرد آن کاهش یافته و خرابی‌ها و اختلالات پیش‌بینی نشده افزایش می‌یابد.

جمع‌بندی

عدم وجود یا داشتن یک استراژدی و برنامه ضعیف برای نگهداری و نظارت مرکز داده (دیتا سنتر) یکی از دلایل اصلی توقف خارج از برنامه فعالیت در سازمان‌ها است. عدم تداوم فالیت یک کسب‌وکار، می‌تواند منجر به ضررهای مالی قابل توجه و نارضایتی مشتریان شود. طبق بررسی‌های انجام شده حدود 40% از اختلالات و خرابی‌های سیستم با یک استراتژی نگهداری موثر برطرف می‌شوند. 

نگهداری و نظارت مرکز داده (دیتا سنتر) به صورت مستمر بخش مهمی از مدیریت مرکز داده است. تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در کنار یک استراژدی دقیق و موثر برای نگهداری و پشتیبانی، باعث می شود که مرکز به طور کارآمد و مؤثر کار کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

اطلاع‌رسانی پشتیبانی فنی

با توجه به احتمال بروز حملات سایبری، بدین‌وسیله ضمن اعلام آماده‌باش ۲۴ ساعته تیم واکنش سریع شرکت دژپاد، شماره تماس متخصصین فنی جهت پاسخگویی در لحظه به شرح زیر اعلام می‌گردد:

پشتیبانی آنتی‌ویروس: ۰۹۳۰۰۱۵۴۴۵۱

پشتیبانی فایروال: ۰۹۳۰۰۱۵۴۹۷۷

پشتیبانی استوریج: ۰۹۳۰۰۱۵۴۸۷۵