مقدمه

حتما بسیاری از شما اصطلاح «فایروال (Firewall)» به گوشتان خورده است، در واقع، احتمالاً می دانید که امروزه برای محافظت از شبکه کسب‌وکار شما در برابر حملات امنیت سایبری از فایروال (Firewall) استفاده می‌شود، اما شاید با ابعاد اهمیت آن به صورت کامل آشنا نباشید. می‌توان گفت استفاده از فایروال (Firewall) امروزه امری حیاتی است.

در ابتدایی‌ترین حالت، فایروال (Firewall) یک دستگاه قابل تنظیم است که از ورود ترافیک ناخواسته به شبکه شما جلوگیری می‌کند. همانطور که یک فایروال (Firewall) فیزیکی از یک منطقه در برابر آتش محافظت می‌کند، یک فایروال دیجیتال نیز به عنوان مانعی بین شبکه داخلی شما و ترافیک مخرب عمل می‌کند. ترافیک ورودی و خروجی از شبکه شما را بررسی می‌کند و با استفاده از مجموعه‌ای از قوانین تعیین می‌کند که آیا این ترافیک مجاز است یا خیر.

همچنین با استفاده از تنظیمات پیشرفته‌ فایروال (Firewall) و افزونه‌ها، می‌توانید از دسترسی کارمندان به وب‌سایت‌های خاص جلوگیری کنید، استفاده از شبکه را ثبت کنید، از فایل‌های ضروری خود محافظت کنید و شبکه خود را در زمانی که اعضای تیم از راه دور به آن دسترسی دارند، محافظت کنید.

فایروال یک ابزار مفید برای جلوگیری و مدیریت شبکه مقابل حملات سایبری، از دست رفتن داده‌ها و استفاده نامطلوب است. در این مقاله چند مزیت مهم فایروال را بررسی می کنیم.

پیشگیری از حملات سایبری

امنیت در مقابل حملات سایری قطعا دلیل اصلی استفاده از فایروال (Firewall) است. فایروال (Firewall) از نصب برنامه‌های مخرب بر روی سیستم جلوگیری می‌کند. می‌توان آن را به عنوان قسمتی از استراتژی امنیت سایبری چند لایه دانست که شبکه را در مقابل حملات توزیع شده (DDoS)، که از روش‌های معمول اشباع ماشین هدف با درخواست‌های ارتباط خارجی توسط هکرها است، محافظت می‌کند (اگر مهاجم برای حمله از یک میزبان استفاده کند به این نوع حمله‌ی محروم‌سازی از سرویس (DoS) می‌گوییم، ولی حمله توزیع شده (DDoS) زمانی اتفاق می‌افتد که چندین سیستم به‌طور هم‌زمان پهنای باند یا منابع سیستم مورد هدف را با بسته‌های سیل‌آسا مورد حمله قرار دهند). در برخی موارد، فایروال ها (Firewall) می‌توانند مداخله و نفوذ را در شبکه شناسایی و متوقف و همچنین استفاده غیرمجاز از شبکه را، مسدود ‌کنند.

تشخیص تهدید

یک ارائه دهنده خدمات ارتباطی عمومی (MSP)، که سرور، شبکه و برنامه های کاربردی تخصصی را به کاربران و سازمان ها ارائه می‌کند، فایروال (Firewall) شما را به نحوی پیکربندی می‌کند تا در صورت بروز هر اشکالی به شما هشدار دهد. به عنوان مثال می‌توان ویژگی‌هایی را به فایروال (Firewall) اضافه کرد تا ترافیک شبکه خروجی را، برای داده‌های حساس (مانند کد ملی، اطلاعات کارت اعتباری و …) بدقت بررسی کند. به این ترتیب با شناسایی ترافیک مشکوک، می‌توانیم داده‌ها را ایمن‌سازی کرده و خطر آسیب ناشی از نقض داده‌های احتمالی را به حداقل برسانیم.

انطباق (Compliance)

سازمان‌هایی مانند سازمان‌های خدمات درمانی، حقوقی و مالی ملزم به رعایت آیین‌نامه‌های استفاده دیجیتال هستند. از جمله این آیین‌نامه‌ها می‌توان به HIPAA  (قانون انتقال و پاسخگویی الکترونیک بیمه سلامت) و PCI (استاندارد امنیت داده صنعت پرداخت کارت) اشاره کرد. این نوع مقررات صنعتی معمولاً به یک فایروال (Firewall) نیاز دارند. یک ارائه دهنده خدمات ارتباطی عمومی (MSP)، به شما کمک می‌کند تا بفهمید برای رعایت مقررات استانداردهای صنعتی به چه چیزی نیاز دارید و همچنین فایروال (Firewall) را به نحوی پیکربندی می‌کند تا کسب‌وکار شما با این آیین‌نامه‌ها مطابقت داشته باشد.

مسدود کردن سایت‌های غیرمجاز

اگرچه در دنیا امروز اداره یک کسب‌وکار بدون دسترسی به اینترنت تقریبا غیرممکن است، اما وب همچنان بستر بسیاری سایت‌های ناامن و نامناسب یا نامربوط است. می‌توان فایروال (Firewall) را به نحوی تنظیم کرد تا سایت‌های خاصی (مانند پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های دارای محتوای غیراخلاقی و یا هر سایتی با توجه به موضوع کسب‌وکار) برای کارمندان مسدود شوند.

پیشگیری از فقدان اطلاعات (DLP)

می‌توان فایروال (Firewall) را به نحوی برنامه‌ریزی کرد تا فایل‌های دانلود شده یا منتقل شده از شبکه را، به دقت بررسی کند. به این ترتیب فایل‌هایی که به صورت تصادفی توسط کاربران داخلی حذف شده و یا توسط افراد مخرب خارجی منتقل شده، قابل شناسایی خواهند بود.

تامین امنیت کارمندان ریموت (Remote) یا Mobile Workers

بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی (مخصوصا پس از فراگیری کرونا) کارمندانی را دارند که از خانه و به صورت ریموت کار کرده و نیاز دارند تا به شبکه دسترسی داشته باشند. با این وجود زمانی که کاربران خارج از شبکه باشند محافظت از شبکه به مراتب سخت‌تر خواهد شد. در این راستا فایروال (Firewall) می‌تواند با ایمن‌سازی ارتباطات میان کاربران خارجی و شبکه داخلی، به شما کمک کند. به این ترتیب با وجود فایروال (Firewall) ، سایر کاربران هنگام اتصال با یک اینترنت ناامن یا عمومی، نمی‌توانند ترافیک شما را قطع کنند.

جمع‌بندی

اگرچه استفاده از فایروال (Firewall) مزایای بسیاری دارد، اما این ویژگی‌ها تنها در صورتی مفید است که فایروال (Firewall) به درستی نصب و پیکربندی شود. تیم ما در دژپاد، متشکل از افراد متخصص، در کنار شماست تا با پیکربندی صحیح فایروال (Firewall) ، و آسیب‌پذیری شبکه شما را به حداقل برساند. ما همچنین می‌توانیم تنظیمات را با توجه به نیاز شما سفارشی کنیم، همچنین به شما کمک می‌کنیم تا یک استراتژی امنیت سایبری گسترده برای محافظت از هر بخش از شبکه خود، بسازید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

اطلاع‌رسانی پشتیبانی فنی

با توجه به احتمال بروز حملات سایبری، بدین‌وسیله ضمن اعلام آماده‌باش ۲۴ ساعته تیم واکنش سریع شرکت دژپاد، شماره تماس متخصصین فنی جهت پاسخگویی در لحظه به شرح زیر اعلام می‌گردد:

پشتیبانی آنتی‌ویروس: ۰۹۳۰۰۱۵۴۴۵۱

پشتیبانی فایروال: ۰۹۳۰۰۱۵۴۹۷۷

پشتیبانی استوریج: ۰۹۳۰۰۱۵۴۸۷۵