مقدمه

شبکه ها همه چیز را در مورد نحوه زندگی ما تغییر داده، ارتباطات را دچار تحول عظیمی کرده و تبدیل به رسانه‌ی ارتباطی ارجح برای همه شده‌اند. امروزه اینترنت مهمترین شبکه کامپیوتری مورد استفاده در جهان است. ما تقریباً برای انجام هر کاری از اینترنت استفاده می‌کنیم. اینترنت در فاصله سال‌های 1380 تا 1385 در ایران رشدی حدود 2500 درصد داشته است. امروزه، شرکت‌ها همه‌ی کارها را، از انجام پروژه‌ها گرفته تا فروش کالا و خدمات، از طریق کانال‌های دیجیتال انجام می‌دهند. در واقع بدون وجود اینترنت فعالیت‌های یک سازمان مختل خواهد شد. ایجاد کمپین‌های بازاریابی، تبلیغات، برگزاری جلسات با مشتریان خارجی، جستجو برای استخدام کارمندان جدید، آشنایی با تکنولوژی‌های روز و برقراری ارتباط همکاران همگی بخشی از فعالیت‌های یک سازمان است که از طریق اینترنت انجام می‌شود. به همین علت، داشتن یک شبکه دیجیتال بدون نقص از ملزومات کار سازمان‌ها و شرکت‌ها است. در این مقاله به بررسی یکی از موضوعات بسیار مهم، یعنی پشتیبانی شبکه و مزایای آن برای کسب‌وکار شما می‌پردازیم.

اجزای یک شبکه کامپیوتری

به عبارت ساده، شبکه کامپیوتری سیستمی از دستگاه‌های متصل به یکدیگر است که برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات، فایل‌ها و ارتباطات استفاده شود. رایج ترین شبکه کامپیوتری که روزانه با آن در تعامل هستید، اینترنت است.

شبکه‌های کامپیوتری از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند، مانند سرورها، روترها، کامپیوترها، چاپگرها، تلفن‌ها، تبلت‌ها و یا حتی سیستم‌های روشنایی. در عصر تکنولوژی هوشمند امروزی، یخچال، فر، ماشین لباسشویی، خشک‌کن و سایر وسایل از این قبیل نیز می‌توانند بخشی از یک شبکه باشند. این دستگاه‌ها می‌توانند از طریق سیم‌های مسی یا کابل‌های فیبر نوری یا به صورت بی‌سیم از طریق بلوتوث یا شبکه وایرلس، به یکدیگر متصل شوند.

پشتیبانی شبکه چیست؟

خدمات پشتیبانی شبکه یعنی نگه‌داری و به‌روزرسانی یک شبکه کامپیوتری. این خدمات می تواند شامل نظارت از راه دور، تشخیص، عیب یابی، به‌روزرسانی آنتی ویروس، ارتقاء سیستم عامل، اتصال شبکه و وصله های برنامه و … باشد. یک متخصص پشتیبانی شبکه ممکن است روی هر بخش از شبکه کار کند، از هر دستگاه گرفته تا مجموعه سیستم. این مجموعه خدمات می‌توانند به دو شکل سخت‌افزاری و نرم افزاری باشند. سخت‌افزاری شامل بررسی وضعیت عملکرد تجهیزات شبکه، بررسی سخت‌افزار تجهیزات، بررسی کابل‌ها، سامانه‌های خنک‌کننده و مواردی از این دست شده و نرم‌افزاری شامل راه‌اندازی سرویس‌های جدید، به‌روز کردن میان‌افزار دستگاه‌ها و نصب یا جایگزینی نرم افزارهای قدیمی با نسخه‌های جدید می‌شود.

هدف از پشتیبانی شبکه این است که اطمینان حاصل شود که شبکه شما همیشه در اوج عملکرد کار می‌کند. بنابراین داشتن تیم پشتیبانی شبکه مناسب می‌تواند تفاوت بزرگی در بهره‌وری و موفقیت شرکت شما ایجاد کند. در ادامه مزایای استفاده از خدمات پشتیبانی شبکه را بررسی می‌کنیم.

دریافت یک شبکه استاندارد

یکی از بزرگترین مزایای کار با تیم پشتیبانی شبکه این است که می‌توانید یک شبکه استاندارد برای شرکت و سازمان خود راه‌اندازی کنید. وقتی نصب شبکه را به تنهایی طراحی می‌کنید یا، بدتر از آن، به کارمندان خود اجازه می‌دهید سیستم‌های خود را راه‌اندازی کنند، چندین نسخه مختلف از یک سیستم دریافت می‌کنید که با یکدیگر هماهنگ نیستند؛ برقراری ارتباط موثر در سیستم‌های غیر استاندارد بسیار دشوار است. یک تیم متخصص پشتیبانی شبکه استانداردهای موجود در صنعت فناوری اطلاعات وکامپیوتر را به خوبی میشناسد و می‌تواند در راه‌اندازی سیستمی مطابق استانداردها به شما کمک کند. بنابراین برقراری ارتباط در سازمان شما به مراتب بهتر خواهد بود، در این صورت تمام تجهیزات درون شبکه با نسخه‌های یکسان و هماهنگ کار می‌کنند که با یکدیگر تداخلی ندارند، همچنین از تنظیمات غیرعادی که می‌تواند منجر به خرابی و اختلال در کار شبکه شود، اجتناب می‌کنید.

بهبود امنیت شبکه

امنیت سایبری یک موضوع فوق‌العاده مهم برای هر کسب‌وکاری است که در دنیای مدرن فعالیت می‌کند. همه چیز از استخدام و حقوق و دستمزد گرفته تا توسعه محصول و بازاریابی از طریق کامپیوتر اتفاق می افتد در نتیجه ایمن نگه داشتن شبکه برای حفظ یک سازمان در صدر و بعهترین عملکرد ، بسیار اهمیت دارد. 

متأسفانه، به همان سرعتی که توسعه‌دهندگان، اقدامات امنیتی جدیدی را ارائه می‌کنند، هکرها نیز راه‌های جدیدی برای فرار از آنها ارائه می‌دهند. با کمک گرفتن از یک تیم پشتیبانی شبکه متخصص، شبکه شما همواره با جدیدترین دستاوردهای امنیت سایبری به‌روز خواهد بود که تا بخش زیادی به شما کمک می‌کند تا داده‌های حیاتی خود را حفظ کرده و اطلاعات خود را ایمن نگه دارید.

راه‌اندازی سیستم‌های جدید

هنگامی که یک کارمند جدید را استخدام می‌کنید، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید راه‌اندازی یک سیستم جدید است که علاوه بر دسترسی به حساب کاربری، به تمام مناطق مرتبط شبکه شما، به تنظیمات سخت افزار فیزیکی – مانیتور، چاپگر و غیره نیاز دارند. با کمک گرفتن از یک تیم پشتیبانی شبکه می توانید مطمئن شوید که سیستم جدید مطابق با استانداردهایی است که شرکت شما به آن پایبند است و به اعضای جدید در سازمان شما اجازه دسترسی به تمام برنامه‌ها و اطلاعات مورد نیاز را داده و یا دسترسی را در قسمت‌هایی محدود می‌کند.

بهبود بهره‌وری

ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که کار با یک تیم پشتیبانی شبکه در واقع می‌تواند به بهبود بهره‌وری کلی شرکت شما کمک کند. به عنوان مثال افراد سازمان شما دیگر مجبور نخواهند بود زمان خود را برای رسیدگی به مشکلات شبکه اختصاص دهند، بلکه می‌توانند بر کارهای اصلی مربوط به سازمان و در نهایت راضی نگه داشتن مشتریان تمرکز کنند. تیم پشتیبانی شبکه همچنین می‌تواند روش‌ها و راه‌حل‌هایی را برای کارآمد کردن شبکه به شما پیشنهاد کند.

عیب یابی مسائل

هرچقدر هم که شبکه شما مستحکم باشد، باز هم مشکلاتی پیش می‌آید که با انجام اقدامات مناسب در مقابل آنها از بروز مشکلات جدی در شبکه جلوگیری می‌کنید. علاوه بر مشکلات کوچک روزانه، ممکن است شبکه شما دارای مشکلات ساختاری بزرگ‌تری باشد، ممکن است تنظیمات شبکه تغییر کند، یا ممکن است فناوری جدیدی به بازار بیاید که می تواند عملیات روزانه شما را متحول کند، در این شرایط تیم خدمات فناوری اطلاعات شما می‌تواند شما را راهنمایی کند و به شما کمک کند راه‌حلی را پیدا کنید که کار شبکه را بهبود دهد.

کاهش زمان وقفه در کار (downtime) و هزینه‌های عملیاتی کمتر

اختلال و وقفه در عملکرد شبکه (Downtime) محتمل بوده و در صورتی که طولانی باشد، می‌تواند آسیب‌های جدی به فعالیت یک سازمان وارد کند. برخورداری از خدمات پشتیبانی شبکه به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز هر مشکلی، در کمترین زمان شبکه را عیب‌یابی کرده و خسارت ناشی از آن را کاهش دهید. شما با برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه به یک شرکت قابل اطمینان در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید. در واقع هزینه استخدام یک شرکت معتبر در مقابل استخدام افرادی به صورت تمام وقت، در طولانی مدت، کمتر است، همچنین کیفیت بالای خدمات را از یک تیم فنی با تجربه بسیار فراوان دریافت می‌کنید.

به‌روز نگه داشتن شبکه

به‌روز نگه داشتن شبکه بسیار مهم است، حفظ یک شبکه به‌روز می‌تواند همه چیز را، از امنیت گرفته تا کارایی سازمان، بهبود بخشد. اما تلاش برای همگام شدن با آخرین پیشرفت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات می تواند بسیار زمان‌بر باشد. شرکت‌های پشتیبان شبکه می‌توانند در صورت بروز نسخه‌های جدید به شما اطلاع دهند و آنها را پیاده‌سازی کنند. همچنین می‌توانند راه‌حل‌هایی را که برای شرکت شما کار نمی‌کنند فیلتر کنند، بنابراین می‌توانید روی اداره کسب‌وکارتان تمرکز کنید، زیرا خاطر جمع هستید که شبکه شما در دستان متخصص است.

تامین تجهیزات سخت‌افزاری مورد نیاز

آگاهی از اینکه به چه سخت‌افزاری نیاز دارید می‌تواند فرآیند پیچیده‌ای باشد؛ حتی زمانی که فقط یک کامپیوتر می‌خرید. یک شرکت پشتیبانی معتبر در مورد سخت‌افزارهای مورد نیاز برای اجرای یک شبکه قابل اعتماد، به شما مشاوره می‌دهد. شرکت‌های فنی شبکه، در انتخاب تجهیزات مورد نیاز کسب‌وکار شما، بهترین گزینه‌های موجود و همچنین نحوه پیکربندی صحیح، به شما کمک می‌کند. همچنین می توانند به شما توصیه کنند که چه زمانی قطعات مختلف سخت افزار، نیاز به ارتقاء دارند تا شبکه همیشه در بالاترین عملکرد خود باشد.

جمع‌بندی

در نتیجه تمام موارد گفته شده، هنگامی که خدمات پشتیبانی شبکه دارید، به کسب‌وکار خود این امکان را می‌دهید که هزینه‌های روزانه عملیات، تعمیر و نگهداری و موارد دیگر را کاهش دهد. این به این دلیل است که یک ارائه‌دهنده فناوری اطلاعات قابل اعتماد می‌تواند هر ماه، با هزینه‌ای قابل پیش‌بینی، خدماتی را مطابق با نیازهای کسب‌وکار شما ارائه دهد، که شامل هزینه‌های پشتیبانی سخت‌افزار، نرم‌افزار و زیرساخت شبکه شما می‌شود. وقتی از خدمات پشتیبانی شبکه استفاده می‌کنید، به‌روزرسانی سیستم‌هایتان آسان‌تر شده و امنیت داده‌ها بیشتر خواهد بود. در واقع پشتیبانی شبکه به شما این امکان را می‌دهد که هزینه‌های قابل پیش‌بینی داشته باشید و در صورت بروز مشکل، از تعمیرات گران‌قیمت تجهیزات فناوری اطلاعات، اجتناب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا