NAS یا Network Attached Storage

یک ذخیره‌ساز متصل به شبکه (NAS) به شبکه خانگی شما متصل می‌شود، خدمات ذخیره‌سازی فایل را ارائه می‌دهد و تمامی داده‌های شما را از طریق هر دستگاهی در دسترس قرار می‌دهد. NAS برای استفاده در ادارات و خانه‌ها عالی است. این دستگاه‌ها به بسیاری از کاربران در مکان‌های مختلف راهکاری آسان برای دسترسی به داده‌ها (برای تجارت اطلاعات، همکاری در پروژه‌های مختلف) ارائه می‌کنند.

با استفاده از درایوهای متعدد می‌توان به شکلی مطمئن جلوی از دست رفتن اطلاعات در صورت خرابی هارددیسک را گرفت و همیشه به اطلاعات مورد نظر دسترسی داشت. علاوه بر این، این NAS از نظر هزینه مقرون به صرفه است و در صورت نیاز می‌توان به سرعت فضای خالی را افزایش داد. نصب و استقرار آسان NAS نیز این دستگاه را برای همه کاربران بسیار جذاب کرده است.

تمام حجم‌های NAS برای استفاده کاربران به شبکه متصل است و فایل‌ها بر روی یک یا چند هارددیسک در سیستم ذخیره می‌شوند که اغلب در یکی از سطوح RAID Array هستند. هرچه تعداد درایوهای NAS بیشتر باشد، گزینه های ذخیره سازی بیشتری در اختیار است. در این حالت، دستگاه خود یک Node شبکه است و NAS از شبکه اترنت برای ارسال و دریافت فایل‌ها استفاده می‌کند.

تنها نکته‌ی منفی که ممکن است وجود داشته باشد این است که با هجوم درخواست‌ها، سرور ممکن است نتواند با این مشکل کنار بیاید و عملکرد برای مدتی کاهش پیدا کند. بنابراین، اگر سرور بیش از حد بارگذاری نشود، به هیچ وجه مشکلی پیش نخواهد آمد و اگر از نرم افزارهای سبک برای انتقال اطلاعات استفاده شود، NAS عملکرد بیشتر و بهتری خواهد داشت.

مزایای NAS

  1. دسترسی متمرکز و ذخیره سازی فایل

از ویژگی‌های استفاده از NAS این است که قابلیت دسترسی به داده‌ها به صورت remote نیز ممکن است. با یکپارچه سازی فضای ذخیره سازی فایل، می‌توان امنیت را افزایش داده و احتمال از دست دادن فایل‌ها را کاهش داد. در NAS، اعطای حق دسترسی به فایل که تضمین می‌کند فقط کاربران با مجوز مناسب می‌توانند به فایل یا پوشه خاصی دسترسی داشته باشند، به سادگی صورت می‌پذیرد.

  1. پشتیبان گیری در ابر محلی به صورت خودکار

برای رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های تلفن همراهی که در محل یا خارج از سایت نگهداری می‌شوند، دستگاه‌های ذخیره‌سازی متصل به شبکه یا NAS یک راهکار اقتصادی به شمار می‌آیند و عموما مبتنی بر ابر هستند. گزینه‌های بیشتری برای اطمینان از پشتیبان‌گیری ایمن داده‌ها و دسترسی به آن‌ها در صورت نیاز در هنگام پشتیبان‌گیری از رایانه‌های اداری در اختیار کاربر قرار دارد، زیرا می‌تواند بین پشتیبان‌گیری به صورت بی‌سیم یا از طریق اتصال کابل اترنت یکی را انتخاب کند.

  1. نصب و کاربری ساده

دستگاه‌های NAS طوری ساخته شده‌اند که کاربر پسند بوده و راه‌اندازی آن ساده و کوتاه باشد.  دسترسی به آن نیز به گونه‌ای ساخته شده است که معمولا شامل یک رابط مبتنی بر وب است تا دسترسی به فایل را بدون پیچیدگی خاصی انجام دهد.

  1. کاهش هزینه های سخت افزاری

اگر تمام داده‌ها را روی NAS نگهداری شوند، رایانه‌های شخصی یا کاری به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز نخواهند داشت و به کاربر این امکان را می‌دهند که هارد دیسک‌های ارزان‌تری را انتخاب کند. این صرفه جویی در هزینه سخت افزار می تواند در طول زمان به مقدار قابل توجهی به مدیریت هزینه‌ها کمک کند.

  1. اِشغال فضای فیزیکی کم

اگر از NAS استفاده می‌کنید، نیازی به اختصاص فضای زیادی در محل کار نخواهید داشت. برخی از دستگاه‌های NAS تنها کمی از یک دستگاه تستر بزرگترند. البته باید در نظر داشت که اندازه این دستگاه‌ها بر اساس ظرفیت می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل، اگر نیاز به جا به جایی آن‌ها در مواقع لزوم باشد، می‌توان به راحتی این کار را انجام داد.

  1. ذخیره سازی فایل و مقرون به صرفه بودن

NAS یک گزینه مقرون به صرفه برای ذخیره سازی فایل‌های ابری خصوصی برای مصارف خانگی و مشاغل کوچک است. قیمت اولیه راه حل‌های برتر NAS، همانطور که توسط مجله PC ارزیابی شده است، کمتر از 200 دلار است، که این راهکارها را برای بسیاری از افرادی که به دسترسی آسان‌تر به داده‌ها و امنیت یک نسخه پشتیبان محلی نیاز دارند، قابل دسترسی است. 

محدودیت‌های NAS

برای برخی ممکن است در مورد نحوه‌ی مقیاس بندی و عملکرد NAS سوالاتی پیش بیاید. همانطور که در بالا ذکر شد، سرور ممکن است زمان پاسخگویی به درخواست‌های تعداد زیادی از کاربران را نداشته باشد. البته، می‌توان فضای ذخیره سازی را افزایش داد. با این حال، در واقعیت عمل، به احتمال زیاد نیاز به استفاده از یک سیستم قدرتمندتر با یک پردازنده تعبیه شده بزرگتر با اتصالات شبکه سریعتر و بزرگتر بیشتر خواهد بود.

علاوه بر این، اترنت داده‌ها را از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌کند و منبع را به چند بخش (بسته) تقسیم می‌کند. بسته به ترافیک شبکه، هر یک از این بسته‌ها ممکن است با تأخیر ارسال و یا خارج شود و فایل تا زمانی که همه بسته‌ها به مقصد تحویل نشوند، در دسترس نخواهد بود.

این نکته تنها در محیط‌های پیچیده که فایل‌های بزرگ در آن وجود دارد و تاخیر بیش از چند میلی ثانیه می‌تواند تولید را مختل کند، به یک مشکل مهم تبدیل می‌شود. در موارد دیگر، چنین تاخیرهایی واقعا مهم نیستند و ممکن است اصلا مورد توجه قرار نگیرند.

SAN یا Storage Area Network

SAN در مورد ارائه به اشتراک گذاری ذخیره سازی با عملکرد بالا با حداقل تاخیر است. این فرایند شامل ترکیبی از سرورها و ذخیره سازی بر روی اتصالات پر سرعت و با تاخیر کم است. در اینجا، یک اتصال مستقیم Fiber Channel از مشتری به حجم ذخیره سازی (storage volume) برای ارائه بالاترین عملکرد وجود دارد. اتصال مستقیم کانال فیبر از مشکلات باندلینگ TCP/IP و تاخیر یا ازدحام LAN جلوگیری می‌کند. به عبارتی دیگر، SAN سریع‌ترین روش دسترسی موجود را برای ذخیره‌سازی داده‌های رسانه و ماموریت‌های حیاتی ارائه می‌کند.

SAN فضای ذخیره سازی مشترک را برای کاربران در برنامه‌های کاربردی فراهم می‌کند. حتی برای عملکرد بیشتر و بهتر، SAN می‌تواند یک شبکه اترنت خصوصی جداگانه بین سرور و مشتریان درخواست کند. این برای جلوگیری از ترافیک درخواست فایل از شبکه Fiber Channel است.

مقایسه NAS در مقابل SAN

مشکل اصلی SAN پیچیدگی و هزینه آن است. SAN به یک شبکه اترنت مجزا برای درخواست‌های فایل ابرداده و هم یک شبکه کانال فیبر برای تهیه و نگهداری نیاز دارد. این کار نه تنها از نظر اجرا، بلکه از نظر پولی نیز دشوار است. با این حال، SAN تنها راه برای ارائه دسترسی به داده‌های پرسرعت برای تعداد زیادی از کاربران است که می‌تواند فورا برای پشتیبانی از صدها کاربر به طور همزمان مقیاس شود.

SAN vs. NAS

برای درک بهتر تفاوت های NAS و SAN، اجازه دهید شروع به مقایسه آنها کنیم.

  • NAS برای استفاده خانگی یا مشاغل کوچک و متوسط در نظر گرفته شده است.
  • SAN برای محیط‌های حرفه‌ای و شرکتی طراحی شده است.
  • NAS ارزان است، مدیریت آن آسان است و SAN گران است و نیاز به مدیریت پیچیده‌تری دارد.
  • سرعت NAS به شبکه اترنت TCP/IP و تعداد کاربران دیگری که همزمان به فضای ذخیره‌سازی دسترسی دارند بستگی دارد. SAN با استفاده از کانال فیبر سرعت بالایی را ارائه می‌دهد و کانال فیبر را می‌توان از طریق اترنت با سرعت بالا با استفاده از پروتکل‌هایی مانند FCoE و iSCSI تحویل داد.
  • NAS از SMB / CIFS، SFTP، NFS و WebDAV پشتیبانی می‌کند، در حالی که SAN از Fiber Channel، FCoE و iSCSI پشتیبانی می کند.
  • برای NAS، مقیاس‌پذیری NAS با کارایی بالا تا پتابایت با استفاده از کلاسترها یا node های مقیاس‌پذیر امکان‌پذیر است. SAN ها توانایی اضافه کردن کنترلرهای ذخیره سازی اضافی را دارند که به مدیران SAN اجازه می‌دهد تا عملکرد و ظرفیت ذخیره سازی را مقیاس کنند.
  • بر اساس تفاوت‌های قابل توجه ذکر شده بین NAS و SAN، می‌توان نتیجه گرفت که راه‌اندازی NAS و مدیریت آن آسان است و برای کاربردهای عمومی معمول عالی است. SAN به بهترین وجه برای برنامه‌های کاربردی حیاتی و با کارایی بالا استفاده می‌شود، بنابراین پیکربندی و مدیریت در اینجا بسیار دشوارتر خواهد بود.

می‌توان نتیجه گرفت که NAS برای پیکربندی گزینه‌ی مناسبی است و مدیریت آن آسان است و برای برنامه‌های کاربردی عمومی معمولی نیز عالی است. SAN در بهترین حالت برای برنامه‌های کاربردی حیاتی و با کارایی بالا استفاده می‌شود، بنابراین پیکربندی و مدیریت آن بسیار دشوارتر است.

جمع‌بندی

بین NAS یا SAN ، کدام را باید انتخاب کرد؟

تمایز بین NAS و SAN واضح است: SAN شبکه‌ای از دستگاه‌ها است که به عنوان یک عامل واحد عمل می‌کنند، در حالی که NAS یک دستگاه نقطه پایانی (Endpoint) است. خرید و نگهداری یک دستگاه ذخیره سازی منطقه شبکه آسان‌تر و کم هزینه‌تر است. راه اندازی یک شبکه فضای ذخیره سازی نیازمند تخصص، مهارت و نگهداری مداوم است. اگرچه ساخت آن هم گران است.

اگر به ذخیره سازی برای پشتیبان گیری یا تبادل داده بین گروه‌های کوچک نیاز دارید، باید از NAS استفاده کنید. اگر سرعت ورودی/خروجی بالایی را می خواهید و سرورها و برنامه‌هایی دارید که باید به یکدیگر متصل شوند، احتیاج به یک SAN با پیکربندی حرفه‌ای خواهید داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

اطلاع‌رسانی پشتیبانی فنی

با توجه به احتمال بروز حملات سایبری، بدین‌وسیله ضمن اعلام آماده‌باش ۲۴ ساعته تیم واکنش سریع شرکت دژپاد، شماره تماس متخصصین فنی جهت پاسخگویی در لحظه به شرح زیر اعلام می‌گردد:

پشتیبانی آنتی‌ویروس: ۰۹۳۰۰۱۵۴۴۵۱

پشتیبانی فایروال: ۰۹۳۰۰۱۵۴۹۷۷

پشتیبانی استوریج: ۰۹۳۰۰۱۵۴۸۷۵