مقدمه

امنیت سایبری همچنان یکی از دغدغه‌های اصلی کسب‌وکارها است، در این مقاله 5 نکته کلیدی را آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند بهتر از کسب‌وکار خود محافظت کنید. در طول سال 2021، ایمن‌سازی در مقابل حملات سایبری از دغدغه‌های اصلی کسب‌وکارها، در هر مقیاسی، بود. کسب‌وکارهای سازمانی در مقیاس بزرگ، معمولا بودجه‌ای را به این کار اختصاص می‌دهند و کارکنانی را در این زمینه استخدام کرده‌اند که همواره شبکه را زیرنظر دارند. اما مشاغل کوچک و متوسط (SMBs) به این شکل نیستند. طبق گزارش‌ها و آمار 40% از کل حملات و نقض داده‌ها در سال 2021، متوجه مشاغل کوچک بود؛ همچنین تعداد حملات سایبری به شرکت‌های متوسط 50% افزایش پیدا کرد. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت داشتن یک استراتژی امنیت سایبری، برای مشاغل کوچک و متوسط است.

تنظیم یک برنامه آموزشی امنیت سایبری برای کارکنان

کارمندان اولین خط دفاعی یک کسب‌وکار در برابر حمله سایبری هستند، زیرا بیشتر حملات سایبری با استفاده از یک لینک مخرب، که توسط ایمیل ارسال می‌شود، به سیستم نفوذ می‌کنند. این روش فیشینگ نامیده شده و رایج‌ترین نوع حمله به مشاغل کوچک است. کسب‌وکارهای بزرگ دارای واحدهایی هستند که صرفا بر بخش امنیتی و آموزشی تمرکز کرده و برنامه‌های آموزشی کارمندان را پیاده‌سازی می‌کنند. آموزش در مورد خطرات امنیت سایبری و اهمیت حفاظت از اطلاعات، احتمال حمله سایبری را تا میزان قابل توجهی کاهش می‎‌دهد.

هر کسب‌وکار باید یک برنامه آموزش امنیت سایبری معتبر برای همه کارکنان، داشته باشد و به صورت سالانه آن را به‌روزرسانی کند. آموزش به کارمندان کمک می‌کند تا تهدیدات سایبری بالقوه را شناسایی کنند و همچنین به آنها آموزش می‌دهد که در صورت دریافت یا شناسایی تهدید چه عملکردی داشته باشند.

در صورتی که با یک ارائه‌دهنده خدمات مدیریت‌شده (MSP) کار می‌کنید، آنها می‌توانند یک برنامه آموزشی امنیت سایبری سفارشی‌سازی شده، مختص به سازمان شما، تنظیم کنند. مهم‌ترین موضوعاتی که لازم است در برنامه آموزشی گنجانده شود شامل موارد زیر است:

  • تشخیص ایمیل فیشینگ
  • به‌کارگیری سرویس مرور امن (safe browsing)
  • اجتناب از دانلودهای آسیب زا
  • ایجاد رمزعبورهای قوی
  • حفاظت از اطلاعات شخصی

ارزیابی برنامه‌های امنیت سایبری

انجام ارزیابی امنیتی به صورت سالیانه یک نمای کلی از شکاف‌های احتمالی در شبکه سازمان را ارائه می‌دهد. ارزیابی این امکان را فراهم می‌کند که اسناد، فرآیندها و برنامه‌های امنیتی فعلی را در محدوده‌های زیر بررسی و ارزیابی کنید:

  • امنیت داده‌ها (Data security)
  • امنیت عملکردی (Operational security)
  • امنیت شبکه (Network security)
  • امنیت سیستم (System security)
  • امنیت فیزیکی (Physical security)

ارزیابی‌های امنیتی را می‌توان توسط یک تیم در داخل سازمان انجام داد، اما برای دستیابی به نتایج موثر و ارزیابی تمام بخش‌ها، این کار معمولا توسط یک شرکت خدمات امنیتی و با استفاده از نرم‌افزارها و ابزار رایج، انجام می‌شود. این ارزیابی نقاط آسیب‌پذیر را مشخص کرده و یک بینش کلی در مورد مناطقی که به رسیدگی بیشتری نیاز دارند، ارائه می‌کند، علاوه‌براین به سازمان کمک می‌کند تا بتواند یک استراتژدی و دستورالعمل مناسب، برای زمان بروز حادثه ایجاد کند.

مدیریت وصله‌ها و بروزرسانی‌های نرم‌افزار

همراهی با آخرین روندها در سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارها (که همیشه در حال تغییر هستند)، ممکن است کاری چالش‌برانگیز و بی‌پایان به نظر بیاید، اما انجام این کار، برای داشتن یک سیستم امنیتی بی عیب‌ونقص، ضروری است. هکرها همواره به دنبال حفره‎های امنیتی هستند که از سیستم عامل و نرم‌افزارهای قدیمی ناشی می‌شوند، تا بتوانند از طریق آنها زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را مورد هدف قرار دهند. بروزرسانی منظم برنامه‌ها این آسیب‌پذیری‌ها را برطرف می‌کند. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار شامل وصله‌هایی هستند که برای رفع اشکال‌ها و حفره‌های نرم‌افزار طراحی شده‌اند، تا پلتفرم را پایدار و در برابر بدافزارها و تهدیدات، ایمن نگه دارند. به هیچ عنوان نباید نصب بروزرسانی‌های نرم‌افزار را نادیده بگیرید یا به تاخیر بیندازید، در این صورت سیستم به صورت کامل محافظت نشده و مستعد حمله می‌شود.

بررسی و بروزرسانی منظم برنامه‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی

در صورتی که کسب‌وکار شما بدون وجود برنامه پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات، مورد حمله قرار گیرد، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد می‌شود. یک برنامه جامع پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات برای به حداقل رساندن خسارت ناشی از حمله و حفظ تداوم کار سازمان ضروری است.

با بررسی آمار و گزارش‌های آسیب‌، چند نتیجه جالب بدست آمد:

  • اکثر شرکت‌هایی که داده‌های خود را بیش از 10 روز از دست می‌دهند، احتمالا ظرف یک سال ورشکست خواهند شد.
  • 60% پشتیبان‌گیری‌ها به صورت ناقص انجام می‌شوند.
  • 50% بازیابی داده‌ها با شکست مواجه می‌شوند.

یک حقیقت ساده این است که هرچه مدت زمان اختلال در کار یک سازمان بیشتر باشد، مشتریان بیشتری از دست می‌دهد؛ اگر شما نتوانید به مشتریان خدمت‌رسانی کنید، رقبای شما این کار را خواهند کرد. حتی در صورتی که بتوانید مشتریان را حفظ کنید آنها نسبت به کسب‌وکار شما بی اعتماد می‌شوند. با داشتن بهترین استراتژی‌های امنیتی نیز، باز هم نفوذ به سیستم امکان‌‎پذیر است که در این شرایط فقط داشتن یک برنامه پشتیبان و بازیابی جامع به کمک سازمان می‌آید.

استخدام و همکاری با متخصصان برای نظارت بر فعالیت‌های شبکه

یافتن یک متخصص فناوری ماهر که تمام نیازهای امنیت شبکه را برطرف کرده و شبکه را نظارت و محافظت کند می‌تواند بسیار سخت باشد. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها امنیت شبکه خود را به ارائه‌دهدنگان خدمات مدیریت‌شده، می‌سپارند که شبکه را به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته نظارت می‌کنند؛ وصله‌ها را مدیریت کرده و بروزرسانی‌ها را در لحظه انجام می‌دهند.

جمع‌بندی

ممکن است کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط به بهانه کمبود بودجه یا به دلایل دیگر از پیروی از اصول امنیتی خودداری کنند. اما بسیار مهم است که به توصیه‌های متخصصان امنیتی توجه داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید اقدامات شما در نهایت به ایمن‌سازی کسب‌وکار کمک می‌کند. قطعاً هیچکس تمایلی ندارد که ببیند نتیجه تمام تلاش‌هایش در یک چشم به هم زدن نابود شود. به یاد داشته باشید که چنین اتفاق‌هایی قبلاً هم پیش آمده و باز هم پیش خواهد آمد. پس موضوع امنیت شبکه سازمان خود را جدی بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا