همه چیز در مورد شرکت فورتی نت (Fortinet)

کاور مقاله "همه چیز در مورد شرکت فورتی نت (Fortinet)" شرکت دژپاد

مقدمه

فورتی نت (Fortinet) یک شرکت ارائه‌دهنده محصولات امنیت سایبری، با دو دهه تجربه و مجموعه گسترده‌ای از راه‌حل‌ها برای کسب‌وکارها در مقیاس کوچک و متوسط و همچنین سازمان‌های بزرگ است.

محصولات و خدمات فورتی نت (Fortinet)، امنیت را در زیرساخت‌های هیبریدی امروزی برای سیستم‌های on-premises، شبکه نرم‌افزارمحور (software-defined)، مجازی، ابری و edge پوشش می‌دهد. این شرکت امنیت سایبری، مدت‌هاست که به خاطر فایروال‌های نسل بعدی (NGFW) و فایروال‌های برنامه‌های وب (WAF) شناخته شده است، که قابلیت مشاهده و کنترل ترافیک شبکه و همچنین برنامه‌ها و کاهش تهدیدات را ارائه می‌دهند.

محصولات و راهکارهای فورتی نت (Fortinet)

تامین امنیت شبکه

فورتی نت (Fortinet) محصولات امنیتی شبکه را در طیف گسترده‌ای برای مشاغل کوچک و سازمان‌های بزرگ ارائه می‌دهد. در بالای لیست محصولات فورتی نت، فایروال‌های نسل بعدی (NGFW)، FortiGate، و به دنبال آن سیستم‌ها تامین امنیت شبکه‌های WAN و LAN، سیستم‌های جلوگیری از نفوذ (IPS)، شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) و دروازه‌های وب ایمن (secure web gateways) قرار گرفته است.

فورتی نت (Fortinet) راهکارهای امنیت شبکه، از جمله بازرسی SSL (SSL inspection)، اتوماسیون شبکه (network automation)، امنیت محیطی (perimeter security) و بهینه‌سازی برنامه (application optimization)، را نیز ارائه‌می‌دهد. با فناوری فایروال به عنوان سرویس (FWaaS) فورتی‌گیت، کاربران همچنین می‌توانند از رابط‌های فابریک فورتی نت (Fortinet) برای فعال کردن یکپارچه‌سازی مبتنی بر رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) با چندین شبکه نرم‌افزارمحور (SDN)، ابری (cloud) و مدیریت، بهره ببرند.

فایروال به عنوان یک سرویس (FWaaS) به یک فایروال ابری اشاره دارد که قابلیت‌های پیشرفته لایه 7 فایروال نسل بعدی (NGFW) را ارائه می‌دهد، از جمله کنترل های دسترسی، مانند فیلتر URL، پیشگیری از تهدید پیشرفته، سیستم‌های پیشگیری از نفوذ (IPS) و امنیت DNS.

نظارت و حفاظت از زیرساخت های ابری

با توجه به اینکه اکنون زیرساخت ابری، یک بخش حیاتی هر سازمان است، فورتی نت (Fortinet) قابلیت مشاهده و کنترل، زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) و نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) را با کارگزار امنیت دسترسی ابری شرکت (CASB)، FortiCASB، فراهم می‌کند. راهکارهای امنیت زیرساخت ابری فورتی نت از همه ارائه‌دهندگان خدمات ابری اصلی پشتیبانی می‌کند: AWS، Alibaba Cloud، Azure، Google Cloud و Oracle.

محصولات دیگر امنیتی ابری ارائه شده توسط فورتی نت (Fortinet) عبارتند از:

FortiWeb یا Web application firewall: یا فایروال برنامه‌های وب است که به طور ویژه برای محافظت در برابر حملات وب طراحی شده است.

FortiADC یا Application delivery controller: که همچنین به عنوان load balancer نیز شناخته می‌شود. FortiADC به جهت کنترل و بهینه سازی دسترسی به منابع شبکه، ایجاد دسترسی متعادل به سرورهای کاربردی و همچنین افزایش کارآیی برنامه های کاربردی در شبکه‌های گسترده تعریف و پایه‌ریزی شده‌اند

FortiMail یا Email security software: این ابزار، از ورود اسپم، بدافزار و سایر حملاتی که از طریق پیغام‌ها ایجاد می‌شوند، به شبکه‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.

FortiDDoS: حفاظت از حمله DDoS (distributed denial-of-service). FortiDDoS محافظت موثر و ابتکاری در برابر حملات DDoS را برای شما ایجاد می‌کند. FortiDDoS از شبکه و لایه کاربردی در مقابل حملات DDoS محافظت می‌کند.

Fabric Agent برای امنیت نقطه پایانی

بخشی از استراتژی Fortinet در رابطه با ساختارzero trust network access  یا ZTNA شامل دسترسی از راه دور و راهکارهای کنترل حفاظت از endpoint،FortiClient ، است.

FortiClient، چیزی بیش از پلتفرم قدیمی برای حفاظت از Endpoint بوده و به عنوان پلتفرمی ارائه می‌شود که با ترکیب ویژگی‌های قابلیت دید (Visibility) و کنترل Endpoint، محافظت و دسترسی مجاز می‌تواند امنیت را برای بسیاری از تجهیزات فراهم نماید. FortiClient به صورت هماهنگ با Security Fabric کار می‌کند. این کار با توسعه تکنولوژی به Endpointها از طریق پروفایل‌های امنیتی، اشتراک‌گذاری Endpoint Telemetry جهت افزایش آگاهی از موقعیت مکانی سیستم، داده و کاربر در سازمان و همچنین ایجاد بخش‌بندی‌های مناسب به منظور تامین امنیت آنها محقق می‌شود تا از این Endpointها محافظت نماید.

مدیران می توانند از گزارش فعالیت دستگاه، sandboxing برای فایل‌های مشکوک، فیلتر URL و سایر عملکردهای امنیتی استفاده کنند.

ساختار باز (OPEN FABRIC ECOSYSTEM)

Fortinet به شدت به یک معماری باز اعتقاد دارد که قابلیت همکاری را در جهان راهکارهای امنیتی، فراهم می‌کند. Security Fabric مجموعه‌ای از فیچرهای امنیتی گسترده فورتی نت است که در هم ادغام شده‌اند. در واقع راهکاری  یکپارچه است که امکان نظارت، مدیریت و تامین امنیت تجهیزات شبکه از یک مکان را فراهم می‌آورد. فورتی نت دارای شبکه گسترده‌ای از پارتنرهای متحد در حوزه فناوری اطلاعات است تا امنیت سایبری end-to-end را برای مشتریان، از طریق Open Fabric Ecosystem ، ارائه‌دهد.

Fabric امنیتی Fortinet شامل بیش از 170 پارتنر در حوزه فناوری اطلاعات است که به‌عنوان APIهای یکپارچه، توسعه‌یافته توسط پارتنرها، رابط‌های توسعه‌یافته توسط فروشنده، و ابزارهای DevOps، ارائه می‌شوند. مهم‌ترین پارتنرهای  Security Fabric فورتی نت در این حوزه عبارتند از:

  • AWS (سرویس‌های وب آمازون)
  • Google Cloud (سکوی ابری گوگل)
  • HPE (هیولت پکرد انترپرایز)
  • IBM (آی‌بی‌ام)
  • Microsoft (مایکروسافت)
  • Oracle (اورکل)
  • NortonLifeLock (نورتون لایف لاک)
  • VMware (وی‌ام‌ویر)

ارائه‌دهندگان

با رشد و حیاتی‌تر شدن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، سازمان‌ها برای برون‌سپاری مدیریت شبکه‌های وایرلس (wireless) و مخابراتی (telecommunications) و عملیات امنیت سایبری به ارائه‌دهندگان خدمات (به صورت استخدامی و دوره‌ای) نیاز دارند.

ارائه‌دهندگان سرویس‌های امنیتی مدیریت شده (MSSP): ارائه‌دهندگان سرویس‌های امنیتی مدیریت شده، شرکت‌هایی هستند که مشتریان برای دریافت خدمات مختلف در حوزه IT به آن‌ها رجوع کرده و با آن‌ها قرارداد می‌بندند. این شرکت‌ها به طور معمول با مشتریان خود به صورت سالانه یا چند ساله همکاری نموده و برای ارائه مداوم خدمات، دریافتی مستمر دارند،MSSPها صرفا بر امنیت تمرکز دارند. با ارائه راه‌حل‌های امنیتی برای SD-WAN، جایگزین SOC، زیرساخت‌های ابری، برنامه‌های کاربردی وب و مدیریت هویت و دسترسی (IAM)، شکاف امنیت سایبری را برای مشتریان پر می‌کنند.

ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی (CSP): ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی، داده‌های حساس فروشنده و مشتری را که در حال عبور از شبکه‌های مخابراتی هستند نظارت و محافظت می‌کنند و استانداردهای قابل اجرا مانند PCI-DSS و چارچوب امنیتی نرم افزار PCI (SSF) را رعایت می‌کنند.

اپراتورهای شبکه تلفن همراه (MNO): اپراتورهای شبکۀ تلفن همراه، زیرساخت‌های تلفن همراه 4G و 5G را با راه‌حل‌های امنیتی فروشنده، از جمله پوشش شبکه‌های دسترسی رادیویی (RAN)، شبکه های خصوصی 5G، ابرهای مخابراتی و IoT ecosystems کنترل می‌کنند.

شناخت و بررسی

Fortinet همواره در نظرسنجی‌ها و از سمت تحلیلگران معتبر صنعت به عنوان یک شرکت برتر امنیت سایبری مورد تمجید قرار گرفته است. در ادامه جایگاه فورتی نت در گزارش‌های ارائه‌‌شده توسط Gartner و Forrester و همچنین نظرات کاربران از Gartner Peer Insights آمده است.

مربع جادوئی گارتنر (Gartner Magic Quadrant)

موسسه گارتنر (.Gartner Inc) یک شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی است که در زمینه ارائه خدمات برون‌سپاری، تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می‌نماید و هر ساله جدولی چهارگوشه به نام Gartner Magic Quadrant برای شناسایی شرکت‌های سرآمد در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات، خدمات مشتری، بازاریابی، زنجیره تامین و فروش ارائه‌می‌دهد و در این جدول چهارگوشه سمت و سوی بازار و بازیگران اصلی آن بازار را معرفی و رده‌بندی می‌کند. حضور چندین ساله‌ فورتی نت در میان برترین‌های نمودار جادویی گارتنر نشان‌دهنده قدرت بالای فورتی گیت در حفاظت از شبکه است و در واقع این فایروال یکی از قدرتمندترین گزینه‌های این لیست از نظر حفاظت در برابر تهدیدات پیشرفته به شمار می‌رود.

محصول و خدمات در سال عنوان کسب شده
Network Firewalls 2017–2021 Leader
WAN Edge Infrastructure 2021 Leader
Security Information and Event Management 2021 Visionary
Web Application Firewalls 2020 Challenger
Unified Threat Management 2018 Leader

بیش از 30 محصول فورتی نت در Gartner Peer Insights مورد بررسی قرار گرفت که حدود 4,000 نفر به آن امتیاز دادند. در این ارزیابی، محصولات فورتی نت به صورت میانگین امتیاز 4.6 از 5 را دریافت کردند، که نشان از رضایت کاربران دارد. این رضایت از راهکارهای جامعه فورتی نت، سهولت در استقرار و مدیریت، فناوری‌های نوآورانه، و خدمات پشتیبانی این شرکت ناشی شده است.

دسته‌بندی‌ها راهکارهای فورتی نت که طبق Gartner Peer Insights بهترین عملکرد را داشتند، در جدول زیر آورده شده است.

تعداد نظرات امتیاز راهکارهای فورتی نت
1,935 4.6 Network Firewalls
476 4.6 WAN Edge Infrastructure
304 4.6 Enterprise Wired and Wireless LAN Infrastructure
234 4.5 Web Application and API Protection
219 4.6 Endpoint Protection Platforms

فورستر ویو (Forrester Wave)

فورستر (Forrester) یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره در حوزه فناوری است که به رهبران این حوزه کمک می‌کند که دغدغه و نیازمندی‌های مشتریان را بهتر بشناسند و از آنها در جهت رشد خود استفاده کند. دغدغه مشتریان، اساس تحقیقات و استراژدی فورستر (Forrester) است، زیرا با وجود پیشرفت روزافزون تکنولوژی و وجود مشتریان توانمند با نیازهای بیشتر، Forrester تنها راه رشد سازمان‌های ارائه‌دهنده این خدمات را آگاهی از دغدغه مشتریان و استفاده از این اطلاعات می‌داند.

این شرکت همواره خدمات مختلفی از جمله تحقیقات، مشاوره و برگزاری همایش را ارائه می‌دهد. اطلاعات فورستر (Forrester) براساس نظرسنجی‌های سالانه در بین بیش از 675,000 مصرف کننده، رهبران کسب‌کار و رهبران فناوری در سراسر جهان است؛ ارزیابی بر اساس روش‌هایی دقیق و عینی تنظیم شده، که Forrester Wave یکی از این ارزیابی‌ها است.

Forrester Wave یک راهنمای قابل اتکا است که خریداران گزینه‌های خود را در یک بازار فناوری و بر اساس تحلیل و نظر ارائه‌شده توسط Forrester در نظر می‌گیرند. برای ارائه یک فرآیند عادلانه برای همه شرکت‌کنندگان،Forrester  از یک روش در دسترس عموم پیروی می‌کند که شامل تمام فروشنگان می‌شود. گاهی اوقات، فروشندگان تصمیم می گیرند در فرآیند ارزیابی رسمی Forrester Wave  شرکت نکنند. در این موارد،Forrester  فروشنده را بر اساس خط مشی شرکت فروشنده Forrester Wave و Forrester New Wave ارزیابی می‌کند.

Forrester Wave از یک روش شفاف برای مقایسه نقش آفرینان در یک بازار نرم افزار، سخت افزار یا خدمات استفاده می‌کند تا مشتریان بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند. Forrester Wave دو مزیت عمده به مشتریان ارائه می‌کند: تجزیه و تحلیل دقیق محصولات و خدمات فروشندگان، بر اساس معیارهای شفاف، و ارائه یک صفحه گسترده (spreadsheet) اکسل که به مشتریان اجازه می‌دهد به راحتی محصولات را مقایسه کرده و یک فهرست نهایی مطابق با نیازهای خود، ایجاد کنند.

راهکارهای فورتی نت براساس گزارش Forrester Wave در جدول زیر آورده شده است.

محصول و خدمات دوره ارزیابی عنوان کسب شده
Industrial Control Systems (ICS) Security Solutions Q4 2021 Strong Performer
Enterprise Email Security Q2 2021 Strong Performer
Enterprise Firewalls Q3 2020 Strong Performer
Web Application Firewalls Q2 2018 Contender
Security Analytics Platforms Q3 2018 Contender

فورتی نت: تاریخچه شرکت

NetScreen Technologies در سال 1997 تاسیس شد (که بعدا توسط Juniper Networks خریداری شد)،کن زی (Ken Xie) از موسسان این شرکت بعدا در سال 2000 از NetScreen Technologies جدا شد و به همراه برادرش مایکل زی (Michael Xie) شرکت فورتی نت را تاسیس کرده و در ادامه فعالیت خود در سال ۲۰۰۴ ده دستگاه FortiGate در حوزه امنیت را معرفی کردند. در نوامبر 2009 شرکت فورتی نت تحت عنوان FTNT در بورس اوراق بهادر نزدک (Nasdaq) عمومی شد. فورتی نت (Fortinet) در طول فعالیت خود شرکت‌های مختلفی را، از جمله  Bradford Networks، enSilo، Meru Networks، OPĀQ و ShieldX Networks خریداری کرده است.  در سال 2021، این شرکت درآمد سالانه 3.34 میلیارد دلار را، با ارزش بازار بیش از 51 میلیارد دلار، اعلام کرد. آخرين گزارش IDC كه نشان مي دهد چگونه هر شركتي با هر گستردگي مي تواند به سرعت از دستگاههاي فورتی گیت استفاده نمايد ، امروزه فورتي نت را جزء پيشگامان توزيع كننده تجهيزات امنيتي قرارداده است.

جمع‌بندی

شرکت فورتی نت با سابقه‌ی چندین ساله در زمینه‌ی توزیع تجهیزات امنیتی شبکه در میان شرکت‌های رقیب توانسته در زمینه‌ی کاری خود به موفقیت و پیشرفت چشمگیری برسد و بتواند جایگاه مناسبی پیدا کند. می‌توان گفت که این انتخاب، برای مدیران و صاحبان کسب‌و‌کار می‌تواند انتخاب مناسبی جهت حفظ امنیت آن‌ها باشد.

سؤالات متداول

آیا فورتی نت برای کنترل ایمیل‌ها راه حلی دارد؟

بله. دستگاه فورتی میل FortiMail برای کنترل ایمیل‌های دریافتی از محصولات فورتی نت است.

فورتی نت چه نوع ساختاری دارد؟

ساختار فورتی نت، باز است، به این معنی که امکان همکاری با پارتنر‌های مختلف را دارد.

فورتی نت در رده بندی‌ها چه جایگاهی دارد؟

بر اساس بررسی‌های گارتنر، فورتی نت دارای بالاترین رده‌بندی ها می‌باشد و امتیازات خوبی در جدول امتیازات داشته و بالاترین امتیاز دریافتی 4.6 است.

مقالات مرتبط:

ارسال پیام

به اشتراک بگذارید:

پیمایش به بالا