ذخیره سازی متصل به شبکه یا NAS چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

تصویر شاخص مقاله "فایروال متصل به شبکه یا nas" دژپاد

مقدمه

داده‌ها احتیاج به جایی برای ذخیره شدن دارند. این مساله بر کسی پوشیده نیست، اما وقتی صحبت از داده‌های سازمانی باشد این مساله اهمیت بسیار بسیار بیشتری پیدا می‌کند، چرا که اساس کار سازمان‌ها بر همین داده‌ها استوار است. مسلما وجود یک محل ذخیره سازی امن که بهره‌مند از مدیریت مناسب و سازگار با ساختار شبکه است می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. برای همین قرار است در این مقاله به شما “ذخیره سازی متصل به شبکه” یا NAS را معرفی کنیم. 

ذخیره سازی متصل به شبکه یا NAS یک دستگاه ذخیره سازی با ظرفیت بالا است که به شبکه متصل شده و به کاربران مجاز شبکه اجازه می‌دهد تا داده‌ها را در یک مکان متمرکز ذخیره و بازیابی کنند. در واقع NAS یک روش معمول برای مدیریت فایل‌های به اشتراک گذاشته شده روی شبکه‌های سازمانی است. از آنجایی که یک دستگاه NAS از فناوری به نام آرایه اضافی دیسک‌های مستقل (RAID) استفاده می‌کند، می‌تواند داده‌های ذخیره شده را در چندین هارد دیسک توزیع و کپی کند. سرورهای NAS می‌توانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به طیف وسیعی از سایر دستگاه‌ها (کامپیوترهای شبکه) متصل شوند.

سیستم‌های ذخیره سازی کاربردی، انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر هستند، بنابراین با گسترش شبکه محلی و افزایش حجم داده‌ها که نیاز به ذخیره سازی دارند، می‌توان ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) را به شبکه اضافه کرد.

ذخیره سازی متصل به شبکه یا Network Attached Storage دستگاهی است که می توان از آن برای اتصال به شبکه موجود استفاده کرد. این دستگاه دارای یک آدرس IP منحصر‌به‌فرد است و به کاربران اجازه می‌دهد تا داده های خود را مدیریت کنند. اگر صاحب کسب‌وکار هستید، سرمایه‌گذاری در فناوری ذخیره سازی متصل به شبکه قطعاً یک حرکت عاقلانه است. در اینجا چند مزیت وجود دارد که شما به عنوان یک صاحب کسب‌و‌کار می‌توانید از استفاده از فناوری NAS بهره ببرید.

در مورد انواع استوریج ها  بخوانید.

مزیت‌های استفاده از NAS

حفاظت از داده‌های سازمان

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از ذخیره سازی متصل به شبکه این است که بهتر می‌توانید از داده‌های خود محافظت کنید. در نگه‌داری یک کسب‌وکار و اصولا در هر تجارتی حفاظت از داده‌ها بسیار اهمیت دارد؛ از دست رفتن داده‌های ضروری می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد. خوشبختانه با فناوری NAS، می‌توانید به طور کامل از تمام داده‌های مهم تجاری خود محافظت کنید، بدون اینکه نگران هرگونه نقصی باشید که ممکن است به کسب‌وکار شما آسیب برساند.

سهولت استفاده

در هر زمان، چندین کاربر می‌توانند به NAS دسترسی داشته باشند (همچنین به صورت همزمان)؛ در صورتی که یک سازمان در مقیاس بزرگ را اداره می‌کنید، این یک مزیت مهم برای شما به حساب می‌آید. یکی دیگر از مزایای اصلی نصب دستگاه ذخیره سازی متصل به شبکه این است که می‌توانید فضای ذخیره‌سازی را، با اضافه کردن دستگاه‌های بیشتر، افزایش دهید. پس از نصب و پیکربندی دستگاه جدید، NAS آن را شناسایی کرده و بلافاصله برای استفاده در دسترس است.

کسب‌وکارهایی با 50 کارمند یا کمتر نیز، از جمله مشاغل خانگی، باید مقادیر زیادی از داده‌های مهم تجاری و مالی را ذخیره کنند و از آن اطلاعات محافظت کنند. اگرچه بودجه آن‌ها محدود است، اما نیازهای ذخیره سازی و پشتیبان‌گیری آنها، به اندازه نیازهای بزرگ‌ترین شرکت‌های چند ملیتی در مقیاس جهانی، حیاتی است. اما تعداد کمی از مشاغل کوچک هستند که از پشتیبانی IT در محل شرکت برخوردار باشند، در این صورت نیز شرکت‌هایی در حوزه امنیت شبکه، هستند که می‌توان پشتیبانی شبکه را به آنها سپرد.د

دستگاه ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) چگونه کار می کند؟

یک دستگاه NAS روی هر پلتفرم یا سیستم عاملی اجرا می‌شود، در اصل مجموعه‌ای از سخت‌افزار و نرم‌افزار با یک سیستم‌عامل تعبیه شده برای اجرا مستقل است. اغلب، ترکیبی ساده از یک کارت رابط شبکه (NIC)، یک کنترل‌کننده ذخیره سازی، تعدادی درایو و یک منبع تغذیه است. دستگاه‌های NAS دارای دو تا پنج هارد دیسک هستند تا افزونگی و دسترسی سریع به فایل‌ها را فراهم کنند. در حالی که NAS اغلب به عنوان یک مینی سرور در نظر گرفته می شود، کنترل‌کننده آن فقط دیسک‌های ذخیره‌سازی را مدیریت می‌کند و به عنوان یک سرور عمل نمی‌کند.

دستگاه NAS مستقیماً از طریق کابل اترنت (RJ45) و یا از طریق Wi-Fi به شبکه متصل می‌شود، بنابراین به جای WAN یک شبکه LAN ایجاد می‌کند. به NAS یک آدرس IP اختصاص داده می‌شود، به این صورت داده‌ها بین کاربران، سرورها و NAS از طریق TCP/IP منتقل می‌شود. دستگاه ذخیره سازی متصل به شبکه می‌تواند با یک سامانه فایل‌بندی (file system) سنتی کار کند – یا با یک سیستم فایل فناوری جدید (NTFS) یا NFS (که برای خدمات فایل از راه دور و به اشتراک‌گذاری داده‌ها مناسب است). تمام فضای ذخیره سازی روی دستگاه، از طریق اشتراک فایل، در دسترس است.

دستگاه‌های NAS فضای ذخیره سازی مشترک را به صورت نقطه مونت دایرکتوری در شبکه ارائه می‌کنند و از پروتکل‌هایی مانند NFS و SMB/CIFS استفاده می‌کنند. نقطه mount دایرکتوری در یک سیستم فایل است که در آن اطلاعات اضافی به طور منطقی از یک مکان ذخیره سازی خارج از درایو ریشه و پارتیشن سیستم عامل متصل می‌شود. در این زمینه، mount  کردن، به معنای در دسترس ساختن گروهی از فایل‌ها در ساختار سیستم فایل برای یک کاربر یا گروه کاربری است. هنگامی که از NAS برای ذخیره سازی مشترک استفاده می‌شود، دستگاه NAS چندین سرور را به یک دستگاه ذخیره سازی مشترک متصل می‌کند. این «کلاسترها» اغلب برای failover از طریق یک حجم مشترک استفاده می‌شوند که به همه گره‌ها اجازه می‌دهد به داده‌های مشابهی دسترسی داشته باشند.

ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) از اجزای زیر تشکیل شده است:

سخت‌افزار

سخت‌افزار سروری است شامل دیسک‌ها یا درایوهای ذخیره‌سازی، پردازنده‌ها و RAM، که به عنوان جعبه، یونیت یا سرور شناخته می‌شود، تنها دو نوع درخواست را منتقل می‌کند: ذخیره‌سازی داده و اشتراک‌گذاری فایل.

نرم افزار

نرم‌افزار Storage از پیش پیکربندی شده  و روی سخت‌افزار، دارای یک سیستم‌عامل سبک، نصب می‌شود.

سوئیچ شبکه

کاربران از طریق این سوئیچ به پروتکل‌های انتقال داده دسترسی پیدا می‌کنند که در اصل یک سرور مرکزی است که به همه دستگاه‌ها متصل شده  و درخواست‌ها را مسیریابی می‌کند.

پروتکل‌ها

پروتکل TCP پیام‌ها را از برنامه‌‌های کاربردی دریافت کرده و آن‌ها را به بسته‌های جداگانه‌ای می‌شکند که می‌توانند در شبکه به‌وسیله‌ی سوییچ‌ها و روترها جابجا شوند و به مقصد برسند.

مزایای استفاده از ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) چیست؟

کاربران سیستم‌های NAS به سرعت در حال افزایش بوده و به یک گزینه محبوب بین کسب‌وکارها تبدیل شده‌است، زیرا این روش ذخیره سازی، موثر، مقیاس‌پذیر و کم‌هزینه است. با استفاده از یک سیستم NAS، کاربران به راحتی می‌توانند با یکدیگر کار کرده و به مشتریان خدمات ارائه دهند، زیرا داده‌ها همیشه در دسترس هستند. مزایای استفاده از NAS برای برنامه‌های حفاظت از داده‌ها و نیازهای تجاری به شرح زیر است:

سرعت

به عنوان یک دستگاه متصل به شبکه محلی (LAN)، NAS قادر است فایل‌ها را با سرعت بسیار بیشتری ذخیره کرده و انتقال دهد. همچنین می‌تواند به سرعت از فایل‌ها نسخه پشتیبان تهیه کند تا از حذف ناخواسته داده‌ها محافظت شود.

کنترل

استفاده از NAS به این معنی است که شرکت‌ها از شخص ثالث برای ذخیره‌سازی استفاده نمی‌کنند، و این موضوع به آنها اجازه می‌دهد تا کنترل کامل بر دسترسی به داده‌های خود را داشته باشند.

سهولت استفاده

سال‌ها است که NAS توسط سازمان‌ها استفاده می‌شود، به همین دلیل متخصصان و کارشناسان شبکه، همگی با آن آشنایی دارند، علاوه‌بر‌این راه‌اندازی آن ساده است، زیرا اکثر معماری‌های NAS اسکریپت‌های ساده داشته یا دارای یک سیستم عامل ساده هستند.

دسترسی قابل اعتماد

از آنجایی که NAS در یک شبکه اختصاصی است، کاربران می توانند از هر کجا به داده‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین، از آنجایی که یک NAS در محل قرار دارد، اختلال در اینترنت بر آن تاثیری ندارد.

جمع‌بندی

در نهایت می‌توان گفت ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) کاربران را قادر می‌سازد تا به طور موثرتری با یکدیگر همکاری داشته و داده‌ها را به اشتراک بگذارند. به‌ویژه برای کارهای تیمی که نیاز به ارتباط از طریق ریموت یا دسترسی از مناطق مختلفی با زمان‌های متفاوت هستند، استفاده از NAS گزینه‌ی مناسب است. 

سؤالات متداول

Nas چه مزیت‌هایی دارد؟

سرعت، کنترل، سهولت استفاده، قابل اعتماد بودن.

آیا امکان دسترسی به داده ها از راه دور از طریق NAS ممکن است؟

بله. شما می‌توانید از هر جایی به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. 

ارسال پیام

پیمایش به بالا