مقدمه

از جمله پرکاربردترین انواع شبکه می‌توان به شبکه محلی (LAN) و‏ شبکه گسترده (WAN) اشاره کرد. به طور کلی این ‏دو شبکه بر اساس منطقه پوشش‌دهی خود طبقه‌بندی می‌شوند. در ادامه به چند نکته در خصوص تفاوت‌های میان این دو شبکه ‏اشاره می‌کنیم.

شبکه چیست؟

به زبان ساده شبکه‌های کامپیوتری مجموعه‌ای از کامپیوترهای سرویس گیرنده، یا کلاینت و سرویس‌دهنده، یا سرور است که طبق پروتکل‌های ارتباطی با هم در ارتباط بوده و یک سیستم یکپارچه را تشکیل می‌دهند. هدف از این کار تسهیل ارتباطات و به اشتراک‌گذاری منابع مختلف می‌باشد. شبکه‌های کامپیوتری می‌تواند هم در سطح بسیار کوچک (اتصال دو کامپیوتر) و هم در سطح شرکتی، سازمانی (enterprise) و در یا سطح بسیار بزرگ مانند شبکه جهانی اینترنت به فعالیت بپردازند. امروزه تجهیزات شبکه مثل سرور، سوئیچ‌، مودم و روتر نقش اصلی را در اتصال دستگاه‌های شبکه، با توجه به توپولوژی خاص خودشان، دارند که اتصال میان آنها با استفاده از کابل یا به صورت بی‌سیم صورت می‌گیرد. ایجاد اولین شبکه کامپیوتری به دهه 60 میلادی برمی‌گردد که توسط آژانس تحقیقات پیشرفته آمریکا (American Rescue Plan Act) برای وزارت دفاع طراحی و پیاده‌سازی شد.

شبکه محلی (LAN) چیست؟

شبکه محلی (Local Area Network) به گروهی از رایانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط گفته می‌شود که با هدف تسهیل ارتباطات و به اشتراک‌گذاری منابع، در یک منطقه جغرافیایی مشخص، با یکدیگر در ارتباط هستند. شبکه‌های محلی (LAN) را می‌توان برای ایجاد ارتباط در خانه‌های مسکونی، ادارات، فضاهای کاری رایج، کتابخانه‌ها و اساساً در یک اتاق، یک ساختمان یا گروهی از ساختمان‌ها (تا شعاع 1 کیلومتر) ایجاد و استفاده کرد. یک شبکه محلی می‌تواند سیمی، بی سیم یا حتی ترکیبی از این دو باشد.

شبکه گسترده (WAN) چیست؟

شبکه گسترده (WAN) شکلی از شبکه مخابراتی است که می‌تواند دستگاه‌ها را از مکان‌های مختلف و در سراسر جهان به هم متصل کند که بزرگترین و گسترده‌ترین شکل شبکه رایانه‌ای موجود تا به امروز است. شبکه‌های گسترده توسط ارائه‌دهنده خدمات، ایجاد می‌شود و سپس آنها را به شرکت‌ها، مدارس، دولت‌ها یا مردم اجاره می‌دهند. تا زمانی که این مشتریان به شبکه گسترده ایجاد شده دسترسی داشته باشند، می‌توانند از شبکه برای انتقال و ذخیره‌سازی داده‌ها یا برقراری ارتباط با سایر کاربران استفاده کنند.

تفاوت شبکه محلی (LAN) و شبکه گسترده (WAN)

مهم‌ترین تفاوت شبکه محلی با شبکه گسترده در محدوده پوشش‌دهی آنها است. شبکه‌های محلی، شبکه‌هایی هستند که محدوده‌های کوچکی را در برمی‌گیرند، اما شبکه گسترده در محدوده وسیعی بوده و کل کشور یا از کشوری به کشور دیگر را پوشش می‌دهد. 

شبکه گسترده (WAN)

شبکه محلی (LAN)

ردیف

می‎‎تواند خصوصی یا عمومی باشد.

خصوصی است.

 

تأخیر انتشار بیشتر است.

تاخیر انتشار (propagation delay) کوتاهتر است.

 

سرعت کمتری دارد.

سرعت بیشتر است.

 

موارد انسداد بیشتر است.

توان انسداد کمتری دارد.

 

پیکربندی و نگهداری سخت است.

پیکربندی و نگهداری آسان است.

 

تحمل خطا کمتر است.

تحمل خطا بیشتر است.

 

منطقه بزرگ مانند یک کشور را پوشش می‌دهد.

مناطق کوچکتری مانند دانشگاه، بیمارستان و غیره را پوشش می‌دهد.

 

برای انتقال داده، از  شبکه انتقال عمومی تلفن (PSTN) یا  اتصال ماهواره‌ای استفاده می‌شود.

برای انتقال داده، از کابل UTP یا Coaxial استفاده می‌شود.

 

اصطلاحات LAN و WAN هر دو به اتصال چند دستگاه به یکدیگر، و ایجاد یک فضای مشترک، اشاره دارند. این دو بر اساس منطقه/محدوده پوشش‌دهی متمایز می شوند. تفاوت اساسی بین شبکه محلی (LAN) و شبکه گسترده (WAN) این است که شبکه محلی، شبکه‌ای است که به طور خاص در یک منطقه کوچک مانند یک ساختمان یا یک محوطه دانشگاه محدود شده است. در مقابل، شبکه گسترده می‌تواند دستگاه‌ها را در یک منطقه بسیار بزرگ مانند یک کشور یا قاره به هم متصل کند. هر دو شبکه LAN و WAN دو جهت‌گیری شبکه هستند که امکان اتصال دستگاه‌ها را برای انتقال و دریافت اطلاعات فراهم می‌کنند.

جمع‌بندی

برای اهداف سازمانی و شرکتی تا کاربردهای جهانی، وجود مقوله‌ای به نام شبکه ضروری است. به وسیله‌ی شبکه‌ می‌توان از تعداد اندکی کامپیوتر در یک ناحیه‌ی کوچک گرفته تا مقیاسی بزرگتر مانند یک کشور را به یکدیگر متصل کرد و به صورت یکپارچه دراورد و از طریق نظارت به اطلاعات رد و بدل شده بین این کامپیوترها رسیدگی کرد. اگر این شبکه ابعاد کوچک داشته باشد و منطقه پوشش دهی کوچک باشد آن را LAN نامیده و اگر مقیاس منطقه‌ی پوشش بزرگ تر باشد به آن WAN می‌گویند. هر سازمان یا شرکتی بسته به نیاز خود شبکه مورد نظر را انتخاب کرده و آن را به کار می‌برد. قبل از راه اندازی شبکه‌، اطلاعات کافی در مورد آن کسب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

اطلاع‌رسانی پشتیبانی فنی

با توجه به احتمال بروز حملات سایبری، بدین‌وسیله ضمن اعلام آماده‌باش ۲۴ ساعته تیم واکنش سریع شرکت دژپاد، شماره تماس متخصصین فنی جهت پاسخگویی در لحظه به شرح زیر اعلام می‌گردد:

پشتیبانی آنتی‌ویروس: ۰۹۳۰۰۱۵۴۴۵۱

پشتیبانی فایروال: ۰۹۳۰۰۱۵۴۹۷۷

پشتیبانی استوریج: ۰۹۳۰۰۱۵۴۸۷۵