DLP چگونه در مدیریت درگاه‌ها موثر است؟

کاور مقاله "DLP چگونه در مدیریت درگاه‌ها موثر است؟" شرکت دژپاد

مقدمه

به عنوان مدیر سازمانی که مشغول به گرداندن آن هستید، به طور حتم جلوگیری از نشت داده و حفظ حریم امنیتی داده‌ها و اطلاعات حیاتی سازمان شما برایتان اهمیت ویژه‌ای دارد. در دنیایی که ارتباطات امن اولویت بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ است، حفظ امنیت و جلوگیری از نشت داده‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و نکته‌ای است که حتما باید به آن توجه خاص معطوف داشت تا بتوان روند کاری سازمان‌ها را بهبود و بخشید.

برای کسانی که نمی‌دانند، سیستم‌های نظارتی DLP یا سیستم‌های جلوگیری از نشت داده  سیستمی هستند که جهت کنترل تبادل اطلاعات در سازمان‌های مختلف به کار می‌روند و مانند امنیت مرکزی عمل می‌کنند. امروزه شرکت‌ها و مدیران دست به دامان تکنیک‌های مختلفی شده اند که با بهره بردن از این تکنیک‌ها، سعی در حفظ امنیت داده‌ها و جلوگیری از نشت آن‌ها به بیرون و یا دزدیده شدن توسط هکر‌ها یا سوء استفاده سایر مهاجمان دارند. در این مقاله قصد داریم که یکی از این تکنیک‌ها یعنی مدیریت درگاه‌ها را به عنوان یک استراتژی DLP با هم مورد بررسی قرار دهیم و نیز سیستم‌های مناسب برای این عمل را به شما معرفی کنیم.

جلوگیری از نشت داده‌ها

نشت داده از طریق درگاه‌ها

در هر شرکتی که کار می‌کنید، به طور حتم، آگاه از میزان گستردگی دسترسی‌ها به منابع و درگاه‌های مختلف اطلاعاتی هستید. حال اگر نظارت و دقت کافی روی این درگاه‌ها صورت نگیرد، اطلاعات حیاتی و یا محرمانه شرکت می‌تواند از طریق این درگاه‌ها به هر شکلی راهی به سمت بیرون پیدا کند. پس نظارت بر این منابع بسیار مهم است و باید تدابیر لازم برای کنترل آن‌ها اندیشیده شود.

سیستم‌ها، نرم افزارها و روش‌های زیادی برای جلوگیری از نشت داده توسط شرکت های مختلف ارائه می‌شود. ما در این اینجا ابتدا انواع مختلفی از این درگاه‌ها و احتمالات ممکن را به زبان ساده مورد بررسی قرار می‌دهیم و سپس در ادامه به معرفی دو نرم افزار برای کنترل این شرایط می‌پردازیم.

درگاه‌های فیزیکی، نرم افزاری و سخت افزاری:

تقریبا اکثر تجهیزات کامپیوتری در این مجموعه قرار می‌گیرند. گوشی‌های موبایل، پرینتر‌ها، فلش درایوها، هارد درایوها، عکس و اسکرین شات، و … می‌توانند وسیله‌ای برای جا به جایی اطلاعات و حتی نشت این اطلاعات به بیرون از سازمان شوند. هر فلش درایو یا گوشی موبایلی که به یک کامپیوتر متصل می‌شود، هر عکس و اسکرین‌شاتی که گرفته می‌شود (با هر وسیله‌ای)، مطالبی که توسط چاپگر‌ها پرینت گرفته می‌شوند و اعمالی از این قبیل، می‌توانند تبدیل به راه‌های بالقوه‌ی نشت اطلاعات شوند که احتیاج به نظارت و کنترل دارند.

ذخیره‌سازی اطلاعات در کامپیوتر

شبکه‌های ارتباطی:

تلگرام، اینستاگرام، واتس‌اپ، پیام‌رسان‌های بومی، تماس‌های تلفنی و تصویری، …. شکلی از ثبت و نگهداری از اطلاعات هستند که می‌توانند مورد سو استفاده قرار بگیرند و از آن‌ها جهت سرقت اطلاعات و نشت دادن آن به بیرون استفاده کرد. می‌توان با بررسی الگوها‌ی رفتاری کارمندان و کنترل فعالیت‌های انجام شده پی به این امر برد که آیا نشت اطلاعات در حال صورت گرفتن هست یا نه.

الگو‌های رفتاری:

کارمندی را در نظر بگیرید که در حین کار از حیطه‌ی وظایف خود خارج شده و سعی در ارتباط گرفتن با وب‌سایت‌های خارج از وظیفه ی خود به هر دلیلی دارد، سعی در نصب نرم‌افزار یا بدافزارهایی روی سیستم‌ها دارد، و یا در تلاش برای دانلود فایل‌های به خصوصی از منابع نامعلوم است. حالا به هر منظوری که از ذهنمان بگذرد، این مقوله می‌تواند فرمی از خروج و نشت داده به بیرون از سازمان باشد. می‌توان با اعمال نظارت روی سیستم این اشخاص و کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های سیستم، پی به وجود ریسک یا حادثه برد.

مدیریت درگاه‌ها

جلوگیری از نشت داده با نظارت بر درگاه‌های ورودی

با توجه به مثال‌هایی که ذکر کردیم، الان می‎دانیم برای سازمانی که به حریم امنیتی خود اهمیت می‌دهد و لزوم جلوگیری از نشت داده را درک کرده است، سیستم و تدابیر به خصوصی لازم است. امروزه شرکت‌های مختلفی هستند که برنامه‌های متنوعی در حوزه‌یDLP  ارائه می‌دهند و خوشبختانه اکثر این برنامه‌ها کاربردهای گوناگونی دارند و علاوه بر این کاربردها، فرایند جلوگیری از نشت داده را نیز پوشش می‌دهند. همچنین، در نظر داشته باشید که وجود چنین تدابیری به سازمان قدرت، هویت و اهمیت می‌بخشد و آن را در بین رقبای خود برجسته‌تر و در زمینه‌ی فروش و جذب مشتری پیشتاز و موفق می‌گرداند. حال می‌خواهیم به شما دو مورد از این سیستم‌ها را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

Falcongaze SecureTower

لوگوی شرکت Falcongaze SecureTower

این شرکت با سابقه‌ی چهارده ساله در زمینه فراهم نمودن سیستم‌های DLP در بیش از 20 کشور بر روی بیش از یک میلیون دستگاه کامپیوتر، یکی از برجسته‌ترین فراهم کنندگان سیستم‌های جلوگیری از نشت داده در دنیاست. برای مدیریت درگاه‌ها و بررسی اطلاعات تبادل شده در داخل شبکه این شرکت خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد، مانند کنترل اطلاعات ورودی و خروجی، کنترل و تحلیل رفتار کارمندان، تجزیه و تحلیل اطلاعات رهگیری شده، سیستم اعلام هشدار و ریسک در شبکه و … می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این شرکت، مقاله‌ی ما را در همین رابطه در اینجا بخوانید.

Safetica

لوگوی شرکت Safetica

شرکتSafetica  که در سال 2007 در جمهوری چک تاسیس شد، تاکنون خدمات خود را در بیش از پنجاه کشور دنیا به شرکت‌های مختلف ارائه کرده و به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین عرضه‌کنندگان سیستم DLP به شمار می‌رود. کار این شرکت شبیه شرکت قبلی که معرفی کردیم است و برخی از خدماتی که ارائه می‌دهد، شامل سیستم‌هایی برای ارزیابی داده، حفظ و نگهداری داده‌ها برای جلوگیری از نابودی آن‌ها، تحلیل روندهای کاری و رفتاری، امکان مسدود سازی برنامه‌ها و وب‌سایت‌های خاص، کنترل هزینه‌ها و …. در مورد Safetica نیز می‌توانید نگاهی به مقاله‌ی ما در اینجا بیاندازید.

جمع‌بندی

اگر به خوبی با مفاهیم مربوط به شبکه آشنا باشید و بدانید که بقای یک شرکت در گروی امنیت اطلاعات آن است، به طور حتم متوجه اهمیت وجود سیستم جلوگیری از نشت داده یا DLP هستید. پس برای سازمان‌ها بد نیست که حتی‌الامکان بهترین و قوی‌ترین سیستم موجود را انتخاب و مورد استفاده قرار بدهند. اهمیت مدیریت درگاه در این است که مدیران شرکت‌ها خواهند توانست کلیه‌ی امور تبادل اطلاعات را به سادگی و غالبا فقط از روی یک سیستم مورد بررسی و نظارت قرار بدهند و به آن‌چه در سیستم‌ها می‌گذرد اشراف کامل داشته باشند.

همینطور برای کارکنان یک سازمان نیز بد نیست که بدانند چنین سیستم‌هایی وجود دارد و ناظر بر فعالیت آن‌ها است و این خود نقش بازدارنده و کنترل کننده در محیط کار ایفا می‌کند. مدیران همه‌ی مراکز و سازمان‌ها نیز در قبال اطلاعات یک شرکت مسئول هستند و لازم است که برای حفظ اطلاعات و موقعیت سازمان هرگونه اقدام لازم را جهت راه اندازی سیستم‌ی جلوگیری از نشت داده را عملی کنند.

حالا خبر خوب اینجاست. تیم تخصصی دژپاد با در دست داشتن دانش تخصصی در زمینه شبکه، هر دو سیستم DLP معرفی شده در این مقاله را آماده‌ی عرضه دارد و شما می‌توانید با تماس با مشاوران ما نسبت به تهیه‌ی ملزومات سازمان خود اقدام نمایید.

سؤالات متداول

آیا راهی برای کنترل درگاه‌ها در یک سازمان وجود دارد؟

بله. در یک سازمان می‌توان با نصب و راه‌اندازی سیستم DLP به تمام درگاه ها نظارت داشت.

خدمات DLP شامل چه چیزهایی می‌شود؟

خدماتی از قبیل محدود یا مسدودسازی وب‌سایت‌ها و دسترسی‌ها، کنترل ورودی و خروجی‌های اطلاعات، مدیریت دستگاه‌ها و محل‌های ذخیره‌سازی

آیا امکان تهیه‌ی این خدمات در ایران وجود دارد؟

بله. شرکت دژپاد برای مشتریان عزیز امکان تهیه‌ی خدمات مرتبط با DLP فراهم کرده است که از طریق تماس با مشاوران می‌توانید نسبت به خریداری این خدمات اقدام کنید.

مقالات مرتبط:

ارسال پیام

به اشتراک بگذارید:

پیمایش به بالا