مقدمه

همانطور که تجارت به طور فزاینده دیجیتالی می شود، داشتن یک استراتژی پشتیبان گیری (backup strategy) از داده‌ها بسیار اهمیت پیدا کرده است. اسرار تجاری و پایگاه داده مشتریان سازمان شما همواره در معرض خطرهایی همچون باج‌افزارها، هکرها یا بلایای طبیعی هستند و در صورتی که محافظت‌های لازم را انجام ندهید، به راحتی از دست می‌روند. سال‌ها طول می‌کشد تا کسب‌وکارها داده‌های ضروری را جمع‌آوری کنند، پس آخرین چیزی که نیاز دارید این است که دارایی‌های دیجیتال ارزشمند خود را در برابر تهدیدات خارجی یا داخلی از دست بدهید.

استراتژی پشتیبان گیری (بک آپ) از داده‌ها

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای محافظت از شرکت در برابر از دست دادن داده، اجرای استراتژی پشتیبان گیری (بک آپ) هوشمند از داده‌ها است. اگر در زمینه حفاظت از داده‌ها و ذخیره‌سازی ایمن، متخصص نیستید، اکیداً توصیه می‌کنیم با تیمی از متخصصان کار کنید تا مطمئن شوید که همه استوریج‌ها تحت پوشش هستند و داده‌های شما تا حد امکان ایمن هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد از دست دادن داده‌ها و نحوه پیاده‌سازی و مدیریت یک استراتژی پشتیبان گیری (بک آپ)  قوی از داده‌ها، ادامه مطلب را بخوانید.

نمونه‌هایی از از دست دادن داده‌ها

اتفاقات زیادی ممکن است منجر به از دست رفتن داده‌ها شود. برخی شامل جرایم سایبری و بعضی دیگر می‌تواند به علت خرابی و اختلال بخشی از سیستم یا به صورت تصادفی و به دلیل خطای انسانی اتفاق بیفتد. در اینجا برخی از رایج‌ترین دلایل از دست رفتن داده‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • مهاجمان باج‌افزار، داده‌ها را به سرقت می‌برند و برای بازگردانی آن مقدار زیادی پول طلب می‌کنند.
  • هکرها که با استفاده از بدافزارها شبکه را مورد حمله قرار می‌دهند.
  • داده‌های حیاتی ممکن است توسط یک کارمند ناراضی، با آگاهی یا به طور تصادفی پاک شوند.
  • خرابی و ورودهای غیرمجاز به سیستم که در بسیاری از شرکت‌ها باعث از دست رفتن داده‌ها می‌شود، اکثر داده‌های دیجیتال سرقت شده هرگز بازیابی نمی‌شوند.
  • مسئله‌ای به سادگی خرابی هارد دیسک کامپیوتر می‌تواند کل مرکز داده را از بین ببرد.
  • یک بلای طبیعی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی و از دست دادن داده‌های حیاتی شود.

پشتیبان‌گیری (بک آپ) از داده‌ها چیست؟

پشتیبان‌گیری داده‌ها شامل تهیه کپی از داده‌های سازمان، از منابع اولیه و افزودن آنها به یک مکان ثانویه و در حالت ایده‌آل ثالث برای محافظت در برابر از دست رفتن داده‌ها است. برنامه پشتیبان گیری از داده‌ها برای هر کسب‌وکاری ضروری است، زیرا داده‌ها یکی از حیاتی‌ترین منابع و دارایی‌های هر سازمان است. از دست دادن داده‌ها می‌تواند منجر به اختلال شدید در عملیات روزانه و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کسب‌وکار شما شود در زمان بروز حادثه یا هرگونه حمله، داشتن نسخه پشتیبان یک تفاوت مهم است در اینکه شرکت شما پابرجا باقی بماند یا نه.

خط مشی پشتیبان گیری (بک آپ) از داده‌ها

  • تعیین یک مدیر یا ناظر برای نقش سرپرست سیستم بک آپ، به طوری که یک نفر مسئول راه‌اندازی، نگهداری و آزمایش‌های دوره‌ای باشد تا اطمینان حاصل شود که از داده‌های حیاتی به طور ایمن پشتیبان‌گیری می‌شود.
  • استفاده از فناوری‌های روز برای پشتیبان گیری دستی از داده‌ها به طور منظم (معمولاً روزانه)
  • تنظیمRPO (Recovery Point Objective) به طوری که یک استراتژی پشتیبان گیری واضح داشته باشید از اینکه کسب و کار شما واقعاً چه مقدار از داده را می تواند بدون تأثیر بر عملیات از دست بدهد. به عنوان مثال اگر شما از سرور خود بصورت روزانه و در ساعت ۲۳:۰۰ یک بکاپ تهیه نمایید، آنگاه RPO در این حال در بدترین وضعیت برابر ۲۴ ساعت است.
  • تنظیم RTO (Recovery Time Objective) ، به معنی مدت زمان مورد نیاز جهت ریکاوری سیستم پس از بروز حادثه می باشد. در واقع به نوعی به Downtime مورد نیاز در صورت بروز حادثه اشاره می‌کند.
  • پیاده‌سازی یک خط‌مشی پشتیبان‌گیری که مشخص می‌کند به چه ترتیبی باید از داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه شود و کدام سیستم‌ها و فایل‌ها حیاتی‌تر هستند.

چرا داشتن یک طرح بازیابی (ریکاوری) حیاتی است؟

پشتیبان‌گیری برای ایمن نگه‌داشتن داده‌های حساس حیاتی است، اما هنوز این سوال وجود دارد که اگر سرورها از کار بیفتند یا مشکلی در ذخیره‌سازی ابری پشتیبان شما وجود داشته باشد، چه باید کرد. به همین دلیل است که باید در کنار استراتژی پشتیبان گیری از اطلاعات خود، یک طرح بازیابی (ریکاوری) پیاده‌سازی کنید. انجام این کار تضمین می‌کند که در صورت بروز مشکل به داده‌ها دسترسی دارید.

دوره‌های از کار افتادگی می‌تواند منجر به از دست دادن قابل توجه درآمد شود، و داشتن یک برنامه پشتیبان می‌تواند به طور کامل خرابی ناشی از خطاهای سیستم، عوامل مخرب یا حوادث طبیعی را کاهش دهد.

پنج راه‌حل پشتیبان گیری (بک آپ) از داده‌ها

در طول چند دهه گذشته، توسعه‌دهندگان ابزارهای زیادی اختراع کرده‌اند که به شما امکان می‌دهد از داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید. انتخاب گزینه مناسب در جهت استفاده حداکثری از استراتژی پشتیبان گیری اطلاعات، به مقیاس و عملکرد سازمان بستگی دارد. در ادامه متداول‌ترین روش‌های موجود برای پشتیبان گیری (بک آپ) از داده‌ها را بررسی می‌کنیم.

راه حل پشتیبان گیری مبتنی بر فضای ابری

رفتن به سمت استفاده از فضای ابری برای پشتیبان گیری از داده‌ها در سال‌های اخیر موضوع بسیار بزرگی بوده است و روزانه شرکت‌های بیشتری برای ذخیره داده‌ها، به سمت ارائه‌دهندگان ابری هجوم آورده‌اند. پشتیبان‌گیری ابری به شما آرامش می‌دهد که از تمام اطلاعات مهم شرکت خود نسخه‌های خارج از سایت دارید. آنها امنیت و افزونگی بیشتری را ارائه می‌دهند که به این معنی است که داده ها در صورت بروز مشکل به راحتی در دسترس هستند. یکی از بهترین راه‌ها برای ایمن نگه داشتن فایل‌ها بکاپ گیری از اطلاعات در فضای ابری است. گرفتن نسخه پشتیبان (بک آپ) در فضای ابری نسخه‌ای از پرونده‌های شما است که به صورت آنلاین ذخیره می‌شوند. پرونده‌های شما به شرط اتصال اینترنت، در سرورها محفوظ می‌مانند و از هر دستگاهی قابل دسترسی هستند.

نرم افزارهای پشتیبان گیری از داده‌‌ها

ابزارهای سخت‌افزاری و هارد دیسک‌های خارجی معمولاً آسان‌تر از نرم‌افزار پیاده‌سازی می‌شوند، اما انعطاف‌پذیری و ویژگی‌های جانبی در نرم‌افزارها، برای که برای داشتن یک استراتژی پشتیبان گیری (بک آپ) از داده‌ها، برای بسیاری از کسب‌وکارها ضروری است. می‌توانید مشخص کنید که دقیقاً از کدام داده‌ها و سیستم‌ها می‌خواهید نسخه پشتیبان تهیه کنید، فرآیند پشتیبان‌گیری را خودکار کنید و دستگاه‌های خاصی را به انواع مختلف داده‌ها اختصاص دهید.

هارد اکسترنال

هارد دیسک‌های اکسترنال با ظرفیت بالا، اجزای کلیدی فرآیند پشتیبان گیری در بسیاری از شرکت‌ها هستند، به خصوص زمانی که با نرم‌افزار آرشیو، ترکیب شوند. این نوع نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌دهد تا فایل‌ها را از یک هارد دیسک خارجی بازیابی کنند و RPO شما را تنها به چند دقیقه کاهش دهند.

همانطور که RPO با تقاضا برای خدمات شما رشد می‌کند و حجم داده‌ها افزایش می‌یابد، یک هارد دیسک کافی نخواهد بود. در این مثال، یک استراتژی پیچیده‌تر پشتیبان‌گیری از داده‌ها که به عنوان افزونگی شناخته می‌شود، اغلب معرفی می‌شود.

تجهیزات سخت‌افزاری پشتیبان گیری

دستگاه‌های پشتیبان‌گیری معمولاً دارای ظرفیت بالا و نرم‌افزار پشتیبان هستند که از قبل یکپارچه شده است. شما به سادگی دستگاه‌ها را در سیستم‌های مربوطه نصب می‌کنید و سیاست‌های پشتیبان خود را تعریف می‌کنید و سپس داده‌ها به دستگاه ذخیره سازی انتقال میابند. در صورت امکان، لوازم سخت افزاری باید خارج از محل یا خارج از زیرساخت شبکه محلی نصب شوند.

رسانه‌های قابل حمل (Removable Media)

یکی از سنتی‌ترین و ساده‌ترین راه‌های انجام پشتیبان‌گیری به صورت دستی، استفاده از دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات قابل حمل مانند درایوهای USB، دی‌وی‌دی و دیسک‌های Blu-Ray است. این روش فقط برای داده‌ها در حجم پایین قابل استفاده بوده و حجم بالایی از داده ها به دیسک‌های بزرگتر نیاز دارند که فرآیند بازیابی را پیچیده می‌کند. علاوه بر این، باید مطمئن شوید که نسخه‌های پشتیبان از داده‌ها در یک مکان ثانویه ذخیره می‌شوند تا در صورت وقوع حادثه یا سرقت در محل، از دست نرود.

پنج نکته در پشتیبان گیری از داده ها

صرف نظر از اندازه کسب‌وکار شما، استراتژی پشتیبان گیری از داده‌ها غیرقابل چشم‌پوشی است. باید از تمام داده‌های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و مطمئن شوید که می‌توانید در مواقع اضطراری اطلاعات را بازیابی کنید. نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که شرکت شما در صورت حمله سایبری، سرقت اطلاعات، سیل، آتش سوزی یا آسیب فیزیکی قادر به فعالیت است.

داده‌های حیاتی را شناسایی کنید

اولین قدم در هر استراتژی پشتیبان گیری از داده‌ها این است که داده‌های ضروری برای تداوم کسب‌وکار را شناسایی کنید. یعنی اطلاعاتی که شرکت شما نمی‌تواند بدون آن کار کند، از جمله اطلاعات مشتریان، اسناد، ایمیل‌ها، عکس‌ها، تقویم‌ها و موارد دیگر. اکثر کسب‌وکارها همه این اطلاعات ارزشمند را در یک یا دو پوشه مشترک در همه دستگاه‌های شبکه نگه می‌دارند، که به خصوص آن‌ها را آسیب‌پذیر می‌کند.

نسخه‌های پشتیبان (بک آپ) داده‌ها را در محلی مناسب و امن حفظ کنید

مهم نیست که از چه نوع دستگاه ذخیره‌سازی یا سیستم‌های پشتیبان استفاده می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که نسخه‌های پشتیبان از داده‌ها در مکانی امن نگه‌داری می‌شود. به ویژه، مطمئن شوید که کارکنان نمی‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند و آنها در یک سایت جداگانه یا در محلی دیگر نگهداری می‌شوند. بدافزار معمولاً می‌تواند به راحتی به فضای ذخیره‌سازی که به صورت فیزیکی یا از طریق یک اتصال شبکه محلی متصل شده است، انتقال یابد. به همین دلیل، پشتیبان‌گیری ابری معمولاً جزء اصلی استراتژی پشتیبان گیری از داده‌ها در بیشتر کسب‌وکارها است.

از فضای ذخیره سازی ابری استفاده کنید

سرویس‌های ابری هر سال بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به طوری که اکثر سرورهای ایمیل و بسیاری از وب‌سایت‌ها اکنون از فضای ابری استفاده می‌کنند. با استفاده از سرویس‌های ابری نسخه پشتیبان شما در مکانی مجزا و خارج از سایت نگهداری می‌شود که به راحتی در دسترس است و نیازی به سرمایه‌گذاری در سخت افزار گران قیمت ندارد. در بیشتر موارد، ارائه‌دهندگان ابری به شما اجازه می‌دهند تعداد محدودی پشتیبان خارج از سایت را به صورت رایگان ذخیره کنید، یا با خرید بسته‌های پرمیوم، ظرفیت را افزایش دهید.

با متخصصان فناوری اطلاعات مشورت کنید

بازار اکنون به رشد معقولی رسیده است و اکثر ارائه دهندگان خدمات ابری گزینه‌هایی متعارف و با قیمت‌های مناسب دارند. بررسی و انتخاب سرویس‌ها و بسته‌های ارائه شده، بدون کمک یک متخصص ممکن است منجر به یک انتخاب نامناسب شود، بنابراین ما همیشه توصیه می‌کنیم با متخصصان فناوری اطلاعات برای تنظیم یک طرح پشتیبان‌گیری از داده‌ها مشورت کنید.

یک برنامه پشتیبان گیری منظم را پیاده‌سازی کنید

در نهایت، ایجاد یک استراتژی پشتیبان گیری مرحله به مرحله برای اطمینان از به‌روز بودن هر داده‌ای که نیاز به بازیابی دارید، بسیار مهم است. تهیه نسخه پشتیبان دستی می تواند بسیار زمان‌بر باشد و فضای زیادی برای خطاهای انسانی باقی بگذارد، بنابراین ایده خوبی است که از راه‌حل‌های پشتیبان گیری خودکار استفاده کنید. اتوماسیون پشتیبان گیری تضمین می‌کند که با تکنولوژی روز در این زمنیه حرکت می‌کنید.

جمع‌بندی

در نهایت می‌توان گفت با‌توسعه فناوری، حفظ استراتژی پشتیبان گیری از داده‌ها در یک سازمان می‌تواند نیاز به یک نیروی تمام وقت داشته باشد. پس فشار را از روی خود و تیمتان بردارید و کار را به یک تیم متخصص بسپارید. تخصص، کلید پیشرفت است. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

اطلاع‌رسانی پشتیبانی فنی

با توجه به احتمال بروز حملات سایبری، بدین‌وسیله ضمن اعلام آماده‌باش ۲۴ ساعته تیم واکنش سریع شرکت دژپاد، شماره تماس متخصصین فنی جهت پاسخگویی در لحظه به شرح زیر اعلام می‌گردد:

پشتیبانی آنتی‌ویروس: ۰۹۳۰۰۱۵۴۴۵۱

پشتیبانی فایروال: ۰۹۳۰۰۱۵۴۹۷۷

پشتیبانی استوریج: ۰۹۳۰۰۱۵۴۸۷۵