VHD vs. VHDX ، کدام برنده است؟

کاور مقاله "VHD vs. VHDX ، کدام برنده است؟" شرکت دژپاد

VHD vs. VHDX

 در این مقاله، قرار است توضیحات جامعی در رابطه با تفاوت VHD با VHDX به شما ارائه دهم. اول از همه، VHDمخفف عبارت Virtual Hard Disk است و VHDX، Hyper-V Virtual Hard Disk می‌باشد. هر دو مورد ذکر شده، فرمت‌های فایل یا پسوند فایل‌های هارد مجازی هستند. قبل از ادامه، به طور خلاصه می‌توان گفت که هارد مجازی مانند یک فایل کانتینری است که برای ذخیره محتوا مثل یک درایو فیزیکی استفاده می‌شود. همچنین این درایو مجازی شامل یک سیستم عامل، سیستم فایل، فایل‌های داده، برنامه‌ها و موارد دیگر است.

هارد مجازی به ماشین‌های مجازی (Virtual Machine) مرتبط است و به عنوان یک سیستم مطلق (Absolute) کار می‌کند. یک ماشین مجازی کاملا بر اساس معماری processor عمل می‌کند. هارد مجازی به طور کامل امکان عملکرد سیستم کامپیوتر (فیزیکی) را فراهم می‌کند. VHD و VHDX اساسا فرمت‌های فایل هستند. هر دو فرمت ذکر شده حاوی تمام اطلاعات موجود در یک هارد دیسک فیزیکی هستند.

VHD vs. VHDX

طراحی و عملکرد VHD که در ابتدا به همراه Connectix Virtual PC ارائه شد، به گونه‌ای است که می‌تواند محتویات یک هارد دیسک را ذخیره کند. در نهایت، Microsoft Hyper-V این طراحی را برای Disk Image پذیرفت. ویندوز 7 و فریمورک‌های جدیدتر ظرفیت نصب فیزیکی انواع رکوردهای VHD را در خود جای داده‌اند. با استارت ویندوز 8، کلاینت می‌تواند یک VHD را به سادگی نصب کند.

تصاویر VHDX با تصاویر VHD قابل مقایسه هستند، و در عین حال ویژگی‌های دیگری نیز ارائه می‌دهند، به عنوان مثال، پشتیبانی از اندازه‌های بزرگتر هارد دیسک و تغییر اندازه دیسک.

VHD VS VHDX: ویژگی‌های اصلی

هنگام ایجاد یک دیسک مجازی، برخی پارامترهای مهم برای پیکربندی آن باید مد نظر قرار بگیرند.. با این حال، تصمیم گیری برای انتخاب بین فرمت VHD در مقابل VHDX به دانش پیش زمینه‌ای در این مورد نیاز دارد. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

فایل VHD اساسا یک فایل Disk Image در VM است و پسوند vhd. دارد. فرمت فایل توسط Connectix شکل گرفت و توسط مایکروسافت در سال 2003 مورد استفاده واقع شد. فایل VHD دارای ویژگی‌های زیر است.

VHD فایل اجازه می‌دهد تا سیستم عامل‌های ترکیبی روی یک ماشین میزبان فعالیت کنند. این فایل معمولا توسط توسعه‌دهندگان برای آزمایش نرم‌افزارهای مختلف بر روی سیستم‌عامل‌های متنوع بدون نصب هارد درایو دوم یا پارتیشن‌بندی مجدد Source Disk استفاده می‌شود.

این سیستم فایل به کاربران امکان می‌دهد فایل‌های خود را بین یک فایل VHD و برنامه فایل میزبان جابجا کنند.

VHD فایل کاربران را قادر می‌سازد تا ماشین‌های مجازی را توسط سرورهای میزبان تبدیل کنند، یک نسخه‌ی بک آپ کامل را اجرا کنند، فایل‌ها را از سیستم بازیابی کنند، تبدیل Disk Image را انجام دهند، و فایل‌های VHD را انتقال دهند.

از طرف دیگر، فایل VHDX، فایلی است که با پسوند “.vhdx” شناخته می‌شود. این فایل اغلب توسط VMware Workstation و VirtualBox استفاده می‌شود. این فرمت فایل با ویژگی‌های مختلف جایگزین VHD معرفی شد و انعطاف پذیری و ویژگی‌های بهبود یافته‌ای را که VHD از آن بی بهره بود، ارائه داد. برخی از ویژگی‌های جدید که در این فرمت فایل گنجانده شده است شامل موارد زیر می‌شود:

VHDX به محافظت از داده‌ها و فایل‌های شما در برابر failure کمک می‌کند. با انجام به روز رسانی‌ها می‌توان از این ویژگی استفاده کرد. این فرمت فایل سریع‌تر است و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

VHD VS VHDX: مزایا

در این بخش، مزایای استفاده از VHD و VHDX را بیان می‌کنیم.

مزایای VHD

فایل VHD اساسا یک کپی تکراری است که حاوی داده‌های هارد دیسک فیزیکی است. VHD توسط شرکت Connectix ساخته شده و توسعه داده شد. این شرکت بعدها در سال 2003 توسط مایکروسافت خریداری شد. محصول VHD در ابتدا با نام Virtual PC شناخته می‌شد اما بعداا به Microsoft Virtual PC تغییر نام داد.

استفاده از فایل VHD مزایای زیادی دارد. تعدادی از این مزایا به شرح زیر است:

مصرف موثر از منابع: همانطور که اشاره شد، رکوردهای VHD می‌تواند توسط مهندسان نرم افزار استفاده شود زیرا ممکن است برای آزمایش آن به چارچوب‌های کاری متفاوتی نیاز داشته باشند.

بازیابی و پشتیبان‌گیری: می‌توانید از اطلاعات خود در فایل‌های VHD نسخه پشتیبان تهیه کنید تا جلوی از دست رفتن اطلاعات را بگیرید. همچنین می‌توانید تغییرات نامطلوبی را که در رکورد VHD ایجاد کرده‌اید، مانند حذف اتفاقی اسناد ضروری، اصلاح کنید.

انطباق بهبود یافته: تنظیمات VHD را می‌توان در نسخه‌های مختلفی از ویندوز، مانند Windows Server 2008، 2008 R2، و 2012 R2، Windows Vista، Windows 7 و حتی نسخه‌های بعدی استفاده کرد.

تفکیک چند کاربره: بسیاری از framework ها از کلاینت‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند، با این حال کلاینت‌های مختلف سیستم‌عامل نیز می‌توانند زمانی که یک کلاینت آلوده می‌شود تحت تاثیر قرار بگیرند. با ارائه نسخه‌ای از چارچوب عملیاتی به هر کلاینت با یک فایل VHD، خطرات امنیتی کاهش پیدا می‌کنند.

مزایای VHDX

فرمت فایل VHDX اغلب توسط VirtualBox و VMware Workstation استفاده می‌شود. VHDX عمدتا‌ یک فایل Disk Image است. این فرمت فایل توسط VMware برای VM های این شرکت در نظر گرفته شده بود. فایل های VHDX به راحتی و سهولت قابل دسترسی هستند. سایز این فایل‌ها زمانی که از طریق VMware Virtual Disk Manager اجرا می‌شوند افزایش می‌یابد.

برخی از مزایای استفاده از فایل VHDX در زیر ذکر شده است:

این فایل سیستم تا 64 ترابایت فضای ذخیره سازی را پشتیبانی می‌کند که بسیار بیشتر از VHD است.

VDHX متادیتای قراردادی ارائه می‌دهد. با ردیابی صحیح متادیتا، این فرمت فایل می‌تواند محافظت قوی در برابر corruption داده‌ها را به کاربران ارائه دهد.

فرمت فایل VHDX همچنین امکان تغییر اندازه فایل را به صورت زنده ارائه می‌دهد.

اندازه منطقی فایل VHDX حدود 4 کیلوبایت است در حالی که فایل VHDX دارای موقعیت داده بهبود یافته است.

VHD VS VHDX: معایب

مانند سایر فرمت‌های رکورد، احتمال آلودگی یا از دست دادن اطلاعات در اسناد VHD وجود دارد که به دلایل مختلفی مانند بسته شدن ناگهانی سیستم یا قطع برق، خرابی سخت‌افزار، قطع شدن برنامه‌های آنتی ویروس و موارد دیگر ممکن است اتفاق بیفتد. در صورتی که در حال حاضر از VHD در مقابل VHDX استفاده می‌کنید و با از دست رفتن داده‌ها و خرابی بعدی مواجه هستید، می‌توانید مستقیما و بدون نگرانی به سراغ Kernel های سطح بالا برای برنامه‌نویسی VHD Recovery بروید.

این درایو هارد دیسک مجازی را به طور کامل بررسی می‌کند و اطلاعات و داده‌های مورد نظر از جمله پارتیشن‌های پاک شده را بازیابی می‌کند. اطلاعات بازیابی شده را ابتدا قبل از ذخیره آن در location تعیین شده در درایو سیستم نشان می‌دهد. دستگاه تعمیر و نگهداری به طور موثر تمام فایل‌های VHD در مقابل VHDX را از هر نوع سروری جدا می‌کند.

با این حال، توجه به این نکته ضروری است که هر دو فرمت فایل دارای معایبی هستند. در اینجا در این قسمت با معایب و محدودیت‌های استفاده از فرمت های فایل VHD و VHDX آشنا می‌شویم.

معایب/محدودیت های VHD

برخی از معایب VHD به شرح زیر است:

VHD فضای ذخیره سازی کمتری را فراهم می‌کند. حداکثر ظرفیت ذخیره سازی آن حدود 2 ترابایت است.

اندازه بخش منطقی فرمت فایل VHD حدود 512 بایت است.

فرمت VHD بدون تغییر اندازه در نظر گرفته شده است.

این فرمت فایل هیچ متادیتای قراردادی را ارائه نمی‌کند.

فرمت فایل VHD امنیت و حفاظت کمتری را برای مقابله با خرابی داده‌ها ارائه می‌دهد.

در حین ساخت پارتیشن‌های روی فایل با استفاده از مدیریت دیسک، می‌توان تنها سیستم‌های فایل FAT32 یا NTFS را انتخاب کرد.

معایب/محدودیت های VHDX

برخی از معایب VHD به شرح زیر است:

VHDX با ساختارهای عملیاتی کمتر، با احتساب ویندوز 7، ویندوز سرور 2012 و سایر نسخه‌های بعدی، قابل حفظ و نگهداری است.

می‌توان به راحتی سیستم‌های فایل exFAT و NTFS را انتخاب کرد، و در عین حال که در بخش disk management بخش‌های جدیدی ایجاد کرد.

توجه داشته باشید که فایل VHDX برای همیشه در یک VM جا نمی‌شود: این یکی از اشکالات اصلی آن است. ماشین مجازی می‌تواند امکان باز کردن فایل VHDX خود را به نحوی از بین ببرد. در چنین شرایطی باید فایل VHDX را جدا کرده و سپس دوباره به ماشین مجازی متصل کرد.

VHDX VS VHD: کدام یک برای انتخاب بهتر است؟

همانطور که قبلا ذکر شد، VHDX نسخه بالاتر VHD است، اما هر دو مزایا، معایب و محدودیت‌های خود را دارند. هارد دیسک مجازی (VHDX) دارای مزایای عمده‌ای نسبت به VHD است. VHDX محدودیت ذخیره سازی دیسک مجازی بالاتری دارد. به غیر از این، رکوردهای VHDX مرحله مناسبی برای کار با سخت افزار مدرن کنونی است که دارای اندازه 4KB است.

کاربر باید موردی را انتخاب کند که با سیستم عامل مورد استفاده همخوانی بیشتری دارد. فایل VHD معمولا برای نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز توصیه می‌شود و برای بقیه، فرمت فایل VHDX گزینه مناسبی است. فراموش نکنید که قبل از تصمیم گیری نهایی، مزایا، معایب و محدودیت های هر دو فرمت فایل را با جزئیات بررسی کنید.

مقالات مرتبط:

ارسال پیام

به اشتراک بگذارید:

پیمایش به بالا

اطلاع‌رسانی پشتیبانی فنی

با توجه به احتمال بروز حملات سایبری، بدین‌وسیله ضمن اعلام آماده‌باش ۲۴ ساعته تیم واکنش سریع شرکت دژپاد، شماره تماس متخصصین فنی جهت پاسخگویی در لحظه به شرح زیر اعلام می‌گردد:

پشتیبانی آنتی‌ویروس: ۰۹۳۰۰۱۵۴۴۵۱

پشتیبانی فایروال: ۰۹۳۰۰۱۵۴۹۷۷

پشتیبانی استوریج: ۰۹۳۰۰۱۵۴۸۷۵